Polstjärneprisets final visar att unga klassiska musiker har tagit stora kliv under pandemin

Detta kommer att märkas tydligt den 29 maj när Polstjärnepriset 2021 öppnar dörrarna till den unga klassiska musiken igen. Då livesänds tävlingens final kryddad med lite ”Mello-känsla”.

– I finalsändningen får hela Sverige chans att möta fyra av de klarast lysande stjärnorna på den unga klassiska musikens himmel, säger Ulrich Kaatz som är tävlingsledare och direktör för Nationellt centrum för musiktalanger. Han beskriver en mycket positiv utveckling det senaste året.

– Under pandemin har vi fått en fördubbling av antalet kursdeltagare och en anmärkningsvärd kvalitetsökning i deras spel. Vi har anpassat undervisningen genom att uteslutande arbeta online. Våra elever har regelbundet kunnat koppla upp sig mot några av Europas främsta musikprofessorer och talangutvecklare.

Polstjärneprisets final blir ett kvitto på den höga kvaliteten bland de unga talangerna. Finalister är Nicole Biegniewska, violin (Norrköping), Jael Caselunghe, harpa (Uppsala), Harald Edin, kontrabas (Styrsö) och Vilhelm Moqvist, piano (Götene). Polstjärneprisets final genomförs i samarbete med Göteborgs Symfoniker AB.

Av alla som anmälde sig till tävlingen valde juryn ut drygt 20 ungdomar. I höstas fick var och en av dem spela in sin tävlingsrepertoar tillsammans med en av Sveriges främsta pianister. Juryn valde sedan ut åtta unga musiker till delfinalen i början av januari och ur den gruppen valdes de fyra finalisterna.

– Även om finalen genomförs utan publik, så får den en festlig inramning som utan tvekan kommer att ge ”Mello-känsla”, säger Ulrich Kaatz. Den fina tekniska utrustningen på Göteborgs Konserthus kommer att sätta guldkant på sändningen.

– Men framför allt kan vi se fram emot fyra magiska framträdanden av våra finalister. Att de spelar olika instrument gör finalen ännu mer dynamisk och musikstyckena som de ska spela är tilltalande för en bred publik.

För Polstjärnepriset har våren inneburit en lång väntan. Finalen skulle ha avgjorts direkt efter
delfinalen, men pandemin satte stopp. Nu får ungdomarna gå i täten när den unga klassiska
musiken i Sverige öppnar igen.

– Vi är oerhört glada över att Göteborgs Konserthus bjuder hela svenska folket på den här upplevelsen.
Direktsändningen går på GSO play. Den är öppen för alla.

För finalisterna är det mera än äran som står på spel. Förstaprisvinnaren får 50 000 kr. Andra pris ger 10 000 kr medan tredje och fjärde pris ger 5 000 kr. Polstjärnepriset delades ut för första gången 2007. Det är Sveriges ledande klassiska solisttävling för unga talanger 14–18 år. Stort tack till Intea Vänerparken som bidrar med prissumman till Polstjärnepriset.

För kompletterande uppgifter med anledning av pressinformationen, kontakta
Ulrich Kaatz, Polstjärnepriset/Nationellt centrum för musiktalanger, 070-273 17 13,
ulrich.kaatz@vanersborg.se