Vänersborgs kommun stärker barn- och ungas inflytande

Vänersborgs kommun driver ett aktivt arbete för att ge barn och ungdomar i kommunen påverkansmöjligheter och känsla av delaktighet och sammanhang.

En arbetsgrupp med representanter från kommunens olika förvaltningar och andra aktörer som möter unga i Vänersborg bildades redan 2021 för samverkan kring kommunens arbete med ungdomsinflytande. Det finns ett stort intresse av att komma i kontakt fler med aktörer i kommunen för att skapa en så bred uppfattning kring situationen som möjligt.

- Det är mycket viktigt att förvaltningarna inom kommunen känner till och utnyttjar sig av de kompetenser som finns inom den egna organisationen, säger David Myrvold, projektledare på kommunstyrelseförvaltningen. Tillsammans skapar vi goda förutsättningar för att leva och bo i kommunen som ung.

Uppdraget för arbete med ungdomsinflytande i Vänersborgs kommun finansieras under 2022–2023 av Rådet för hälsa och social hållbarhet. I uppdraget ligger att forma förslag till hur en struktur för ungdomsinflytande kan förverkligas, genom att göra barn och unga medskapande i dessa strukturer.

Ungt medskapande

Den nyskapade gruppen Youth Vision bestående av engagerade ungdomar, är ett resultat av arbetet kring ungt medskapande. Under 2022 kunde ungdomar i kommunen söka till gruppen, som sedan sattes samman utifrån devisen av unga, för unga.

Inom kort kommer Youth Vision åka runt bland skolor, fritidsgårdar och andra mötesplatser i kommunen för att samla in tankar och idéer. Uppdraget är en del i vår satsning för att skapa en gemensam bild av hur det är att leva och bo i kommunen som ung.

Gruppen kommer också agera referensgrupp i flera projekt drivna av kommunens förvaltningar. Exempelvis kommer gruppen titta tillsammans med Plan och bygg i miljö- och byggnadsförvaltningen på remissutskicket av detaljplanen för Sportcentrum och Torpagärdet. Ett annat viktigt projekt är kultur- och fritidsförvaltningens arbete med invånardialog med unga.

Invånardialog om kultur- och fritidsliv för unga

Kultur- och fritidsnämnden har fattat beslut om att genomföra en invånardialog med ungdomar under våren. Dialogen ska bidra till kunskap om hur unga i kommunen upplever sitt eget fritidsliv, i syfte att ge underlag för beslutsfattare att göra träffsäkra prioriteringar och långsiktigt hållbara beslut.

Med utgångspunkt i Barnkonventionen, artikel 31 som säger att alla barn har rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder och rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet - vill nämnden få mer kunskap om vilka insatser och förändringar som kan göras för att nå ännu fler unga i kommunen med kultur- och fritidsaktiviteter.

Under våren 2023 kommer representanter från nämnden och en förvaltningsövergripande arbetsgrupp träffa ett flertal ungdomar i åldern 13–19 år runt om i kommunen. Arbetet projektleds av utvecklingsledare Sofie Hagström och teaterläraren Johanna Gregorc.

- Vi kommer vara på arenor där unga samlas och möts för att ha dialog med så många unga som möjligt, säger Sofie Hagström, utvecklingsledare på kultur- och fritidsförvaltningen. Vi hoppas att vi genom dialogen stärker ungas möjlighet att vara mer delaktiga i beslut som rör kultur och fritidslivet i Vänersborg.

Förvaltningen samarbetar med ungdomsgruppen Youth Vision för att samla in gruppens tankar i ett tidigt skede och tillsammans med dem testa olika dialogmetoder.

- Vi vill genom samarbetet med Youth Vision bli bättre på att tillvarata ungas perspektiv på hur de vill bli involverad i en sådan här dialogprocess, menar Sofie Hagström.

Tisdagen den 7 mars klockan 17.30-18.30 sker det första dialogtillfället med Youth Vision.

Kontakt för mer information

David Myrvold