Vänersborgs konsthall ställer ut Natalie Sutinen

Utställning med Natalie Sutinen i Vänersborgs konsthall 29 januari - 5 mars.

• Vernissage 29 januari klockan 12.00-15.00.

Natalie Sutinen är född och uppvuxen i Finland, men idag verksam konstnär i Stockholm. Hon arbetar främst med videokonst i kombination med skulptur och installation. Innehållet i hennes verk hämtas från det som är verkligt och autentiskt, och som genom filmprocessen ifrågasätts och undersöks. Undersökandet görs med en nedtonad anda och avslöjar inga dramatiska sanningar utan ger istället oss besökare ett möte med ödmjukhet inför vad verklighet och sanning.

I passagen mellan filmerna i utställningen Enhypnion har Sutinen byggt upp ett ljusspel med svarta träkulisser. Rastlöst växlar vi mellan ljust och mörkt; det är som om Sutinen testar mörker och ljusadaption genom att förflytta sig mellan ute och inne en solig sommardag. Men ögat vänjer sig successivt och vi absorberar information ur siluetter och skuggor. Flera gestalter har klivit ut ur filmerna och står nu mitt i rummet likt vålnader. Det gnisslar och rasslar av kedjor som dinglar ner från tillsynes fängslade fåglar som irrar omkring i taket såsom spöken brukar göra.

- Från en känsla av positiv isolering, så som jag minns mina barndoms somrar, långt borta från civilisation, blandar jag samtida processat material tillsammans med min egen erfarenhet av parallella världar, en tillflykt som jag hade under mina barndomsår och som fortfarande består, menar Natalie Sutinen. Hon letar aktivt efter sagovärldar i sin konstnärliga process, som hon hoppas ska framkalla oförutsedda vägar till förståelse om hur unik vår planet är.

Natalie Sutinen har ställt ut konst i bland annat Umeå konsthall i samband med Européen Filmfestival, Växjö konsthall, RIFF, International filmfestival i USA. Hon har även exempelvis fått utmärkelser för Best experimental film i Annual Copenhagen Filmfestival i Danmark 2020.

Kontakt för pressvisning

Märta Cassel