Vansbrosimningen vill lyfta föreningslivet

Nu startar Vansbrosimningen projektet Föreningarnas hus för att stärka och lyfta föreningslivet i Vansbro kommun. Projektet består av flera delar, där en del är att skapa just ett föreningshus i Vansbrosimningens kansli i Vansbro.

- Vi kommer att omdisponera lokalerna så att det blir fler mötesrum och arbetsrum, berättar Tomas Viker, generalsekreterare.

Här kommer det att finnas möjlighet att hyra lokaler för till exempel möten och webbkonferenser, men också arbetsplats där man kan sitta och jobba en stund. Målet är att Föreningarnas hus på sikt ska bli bemannat för att hjälpa föreningarna med administration, ansökningar för bidrag med mera.

- Vi kommer också att fräscha upp tekniken i huset, och installera kodlås så att lokalerna är tillgängliga för bokade aktiviteter även kvällstid och helger, fortsätter Tomas.

I projektet ligger även ett arbete med att skapa en paraplyorganisation för kommunens evenemangsföreningar. Här ska samverkansvinster tas tillvara inom till exempel marknadsföring.

Monica Hermansson jobbar tillsammans med Åsa Larsson som projektledare:

- Det är viktigt att föreningarna är med från början och skapar organisationen så att det blir utifrån deras behov och förutsättningar, säger hon.

- Vi går nu ut med en inbjudan till ett första digitalt informationsmöte till alla föreningar som vi hittat i föreningsregistret som finns hos kommunen och hoppas att många vill vara med på mötena, säger Åsa, projektledare.

- Mycket kommer till en början att handla om att lyssna in vilka behov som finns, inte minst med tanke på vad coronapandemin ställt till med, säger hon vidare.

Projektet syftar också till att öka intresset för och höja statusen på förenings- och styrelsearbete. Här planeras att få igång ett samarbete med skolorna och näringslivet för att på olika sätt väcka intresset för förenings- och styrelseuppdrag. Utbildningar inom föreningskunskap kommer att arrangeras tillsammans med studieförbunden.

Projektet är ettårigt och finansieras via Jordbruksverket och Leader Duo Dalälvarna. Budgeten är på cirka 900 000 och det ska täcka kostnader för att anpassa lokalerna samt för projektledning och administration.

För mer information kontakta:

Tomas Viker, generalsekreterare Vansbrosimningen, tel. 070-3192733

Monica Hermansson, projektledare, tel. 070-3918365

Åsa Larsson, projektledare, tel. 070-4195708

Vansbrosimningen genomfördes för första gången år 1950 och är idag Sveriges största öppet vattenevenemang med över 13 000 deltagare. Utöver sju lopp i simning ingår även tävlingar i swimrun och triathlon. Vansbrosimningen är sedan 1971 en del av En Svensk Klassiker.