Pressmeddelande -

Nu tar VANSTA det klassiska engelska växthuset in i framtiden med egen produktion

VANSTA tar det klassiska växthuset in i en grönare framtid

För snart 20 år sedan introducerade VANSTA de klassiska engelska växthusen på den skandinaviska marknaden. Nu, mitt under coronapandemin, visar företaget på nytt vägen i en storsatsning på tillverkning av ett växthus i egen regi med både framtidens odlare och livsnjutare och planetens bästa i sikte.

Mitt i pandemitider sitter VD och ägare av Vansta Trädgård Scandinavia,Berenike Munthe inte still. Förändringar hos leverantörerna, ökad konkurrens och inte minst Brexit har redan tidigare fött tanken på den gena produktionen. När nu pandemin skapat en efterfrågan som lett till oacceptabla ledtider och ökade priser var tidpunkten rätt.

• Pandemin har varit brutal, men den har också fått oss att omvärdera andra delar av tillvaron. Vi förutser ett fortsatt stort behov på produkter som ökar vår kontakt med naturen och fördjupar livet på hemmaplan.

Under fem års tid har Berenike Munthe målmedvetet utvecklat visionen om ett växthus i egen regi. Med en hög ambition och bitvis kompromisslös inställning har processen drivits och med snart 18 år i branschen och två brittiska växthussystem i ryggsäcken har VANSTA skapat det både vackraste men också starkaste växthuset. När klimatkraven växer går satsningen fortfarande till ett växthus i aluminium men med ett mer än 50% reducerat klimatavtryck.

• Våra kunder har höga krav och förväntningar men tänker, liksom vi, också på planetens bästa. Det vore dumt av oss att inte lyssna noga. Vi har rättat till och förbättrat alla problem vi känner till och utvecklat systemet både estetiskt och tekniskt. Våra växthus kommer inte bara bli de starkaste utan också de vackraste!
  • ­Det är helt olika marknader med helt olika utgångspunkter. Storbritannien är växthusets hemmaplan med flera väl etablerade men förändringsovilliga aktörer, medan tillexempel Polen är en marknad som måste väckas men där finns stor köpkraft och nybyggaranda, säger Berenike Munthe.

Produktion kräver ett annat team med nya kompetenser. Med medarbetare från det breda kontaktnätet spridda över Europa finns nu ett dream team med bred och stark kompetens och inom kort öppnas försäljningskontor både i Norge, UK och Polen.

Som leverantör av våra profiler har vi medvetet valt en aktör med tydliga klimatmål och med stark branschkunskap. Växthusen kommer att tillverkas med en aluminium med 4 kg co2/kg aluminium, mer än hälften av traditionell framställning. Ett livscykelperspektiv med en kvalitet som borgar för användning över generationer bidrar också till klimatmålen liksom att transporter och övriga komponenter valts utifrån ett klimatperspektiv.

• Att starta en ny produktion byggd på gamla industriella principer kändes inte lockande. Vi har därför medvetet sökt en partner som kan erbjuda ett lågt klimatavtryck och som bär på en egen ambition om hållbarhet. Med stark förankring i kundernas krav, nya livsförutsättningar, behovet av egenproducerad ren mat och en klimatanpassad produktion ser vi fram emot att lansera våra nya växthus.

Som första serie lanseras ”The rose Greenhouse Collection” ett klassiskt engelskt växthus där det vackra blivit vackrare och det starka blivit starkare. Med marknadens lägsta CO2 avtryck och en satsning på enbart på hållbara lösningar visar VANSTA på nytt vägen för framtidens växthus.