Malmström grillad men inte kokt

EU-parlamentet frågade idag ut Cecilia Malmström för att avgöra hennes kompetens till posten som kommissionär med ansvar för inrikes frågor. Hon klarade EU-parlamentets grillning utan problem. Det tycker Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker som deltog i utfrågningen.

- Malmström är engagerad och seriös, säger Svensson. Hon klarade naturligtvis utfrågningen bra eftersom hon vill ge mer makt till EU, och det vill majoriteten i parlamentet också.

- Hon vill stärka EU:s gränssbevakningsmyndighet Frontex och göra det till en egen myndighet med egna resurser, säger Svensson. Det oroar mig med tanke på hur Frontex agerat hittills.

- En positiv sak var att hon vill ha ett könsperspektiv på flyktingpolitiken, det är mest kvinnor som flyr. Hon vill också använda ett könsperspektiv avtal som EU ingår, till exempel i avtal med länder utanför EU.

En fråga gällde kvinnliga flyktingar som hotas av eller har utsatts för könsstympning. Enligt frågeställaren ger alla EU-länder utom Sverige och Storbritannien möjlighet till skydd på denna grund. Malmström svarade att dessa "borde få skydd i europeiska länder".

En ledamot hänvisade till att trafficking och sexslavhandel av kvinnor ökar, och frågade vad Malmström vill göra åt det. Hon svarade att detta är fruktansvärda brott och borde ses som det i alla medlemsländer, och hon kommer att lägga nya förslag till direktiv om trafficking och om sexuella övergrepp på barn. Hon vill även se mer samarbete mellan medlemsstaterna för att bekämpa dessa problem, med utbyte av erfarenheter.

För mer information, kontakta:
Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker
Svensk mobil: 070 633 13 46
Roger Falk, pressekreterare: +32 473 80 45 79
Blogg http://www.evabrittsvensson.se
Twitter http://twitter.com/EvaBrittEU
Hemsida: www.vguengl.org (foton finns i "Pressrummet")

• eu-kommissionen
  • cecilia malmström