Malin Björk. Foto: Elisabeth Ohlson.

Godkänt för två EU-lagar som stärker arbetstagares rättigheter

EU-parlamentet godkände idag slutuppgörelserna om två lagar som syftar till att stärka arbetstagares rättigheter, både i och utanför EU. Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk är glad att både plattformsdirektivet och direktivet för att öka företagens ansvar för mänskliga rättigheter och arbetsvillkor klubbats. Men ett av lagförslagen riskerar att blockeras i sista stund av medlemsländerna.

Det så kallade plattformsdirektivet godkändes med 554 röster för, 56 nejröster och 24 nedlagda röster. Lagen handlar om att stärka rättigheterna för människor som till exempel levererar mat eller kör taxi för företag som Uber och Foodora, och där arbetet styrs av applikationer som laddas ner på våra telefoner. Idag klassas många av dessa personer felaktigt som egenföretagare och går därmed miste om rättigheter de borde haft, som sjukförsäkring, pension och semester.

Vänsterpartiet har hela tiden varit den tydligaste svenska rösten för direktivet.

– Även om direktivet nu vattnats ur nästan helt och hållet av högerregeringar som den svenska så ser vi att det kan bli en möjlighet för att fler plattformsarbetare kan klassas som de arbetstagare de i praktiken redan är. Det kommer nu att bli upp till de nationella parlamenten att lagstifta och då hoppas jag få med oss både Socialdemokraterna och andra partier som vill se ordning och reda på den svenska arbetsmarknaden. Usla arbetsvillkor utan rättigheter hör inte hemma i EU 2024, säger Malin Björk.

Parlamentet godkände också slutuppgörelsen om lagförslaget som ökar de europeiska företagens ansvar för arbetsvillkoren i hela produktionskedjan, det vill säga även när fabriker ligger i länder utanför EU. Röstsiffrorna blev 374 röster för, 235 emot och 19 nedlagda röster. Även här blev den slutgiltiga uppgörelsen rejält urvattnad jämfört med parlamentets position. Malin Björk pekar ändå på vikten av att få direktivet på plats.

– Att vi överhuvudtaget får den här lagstiftningen är ett viktigt steg för att stärka arbetstagares rättigheter och öka företagens ansvar för att deras produkter och tjänster inte tillverkas under slavliknande arbetsförhållanden och med usla löner, säger Malin Björk.

Trots att lagen nu endast gäller de allra största företagen (med över tusen anställda och med en omsättning på minst 450 miljoner euro) stretar regeringar som den svenska emot och riskerar att fälla direktivet helt.

– Det skulle vara en stor skandal och ett slag i ansiktet för hela fackföreningsrörelsen om Sverige är ett av länderna som saboterar den här uppgörelsen, säger Malin Björk.