Folkkär musik i jazztappning när Bohuslän Big Band släpper ny skiva

Folkkär musik i jazztappning när Bohuslän Big Band släpper ny skiva

När Jazzparaden spelas live tågar musikerna i Bohuslän Big Band in på skolgården eller i konsertlokalen och överraskar publiken. Genom svängig New Orleans-musik får åhörarna sedan bekanta sig med de olika instrumenten i ett storband. Repertoaren kan rymma allt från melodifestivallåtar, barnvisor till kända jazzklassiker och med ett fullfjädrat New Orleans jazzband framförs de på ett helt annat sätt än vad man är van vid. Nu släpper Bohuslän Big Band skivan Jazzparaden vol 1 på Prophone Records/Naxos skivbolag den 9 maj 2020. Skivan innehåller ett urval av dessa folkkära låtar i arrangemang skrivna av musikerna i Bohuslän Big Band.

Jazzparaden är en av Bohuslän Big Bands produktioner för barn och unga och startades 2013. Sedan dess har Jazzparaden spelats på såväl skolor runt om i Västra Götalandsregionen som på nationella och internationella festivaler och uppskattas av alla åldrar.

Jazzparaden släpps den 9 maj då det även är Blåsmusikens dag. Blåsmusikens dag arrangeras av Nätverket för professionell blåsmusik i Sverige med syfte att uppmärksamma blåsmusiken som konstform i Sverige. Förra året deltog245 orkestrar med konserter och evenemang över hela landet. I år genomförs dagen digitalt.

Bohuslän Big Band – är en samtida orkester som både värnar och utmanar storbandsgenren. Orädda och utforskande ger vi oss in i samarbeten med bredd och stor variation, för en publik som består av såväl stora som små. Sedan 2004 är Bohuslän Big Band en del av Vara Konserthus.

Medverkande Jazzparaden, vol 1:

Alberto Pinton – sopransax
Joakim Rolandsson – altsax/sång
Mikael Karlsson – tenorsax/banjo
Martin Bjurek Svanström – barytonsax
Lennart Grahn – trumpet
Samuel Olsson – trumpet/sång/slagverk
Jan Eliasson – trumpet
Hanne Småvik – trombon
Christer Olofsson – trombon
Ingrid Utne – trombon
Niclas Rydh – tuba