Bohuslän Big Band och Blue Heaven Big Band

Storband i spännande möte på Vara Konserthus scen

25 mars frossar Vara Konserthus i storbandsmusik när Bohuslän Big Band möter Blue Heaven Big Band. Storbandsklassiker från Count Basie, Duke Ellington och Thad Jones tillsammans med nyskrivet material framförs med ett ös ingen vill missa.

Vara Konserthus egna storband Bohuslän Big Band genomför med jämna mellanrum samarbeten med olika amatörstorband. Denna gång möter de Blue Heaven Big Band från Lerum. Under dagen deltar de i workshops, sektionsrepetitioner och gemensamma övningar. Dagen avslutas med en sprakande konsert.

– Tidigare har vi besökt Blue Heaven Big Band på deras hemort men i år testar vi att bjuda in till vår hemmascen på Vara Konserthus. Det blir superhäftigt för alla att få spela på en stor scen i en fantastisk konsertsal, säger Ralph Soovik, producent för Bohuslän Big Band.

Två storband med anor
Bohuslän Big Band har kallats ”A World Class Jazz Orchestra” av självaste Quincy Jones och är idag ett av Sveriges mest välrenommerade storband. Sedan 2004 är de en del av Vara Konserthus.

– Vi har ett uppdrag att sprida storbandsmusik i regionen. En uppgift vi tar oss an med stor glädje och som gjort att vi kunna genomföra en mängd intressanta projekt, säger Ralph.

Bandet har tidigare bland annat spelat med internationella jazzgiganter som Gregory Porter, Vince Mendoza, Maria Schneider och Nils Landgren och folkkära artister som Jill Johnson, Björn Skifs och Tommy Körberg.

Blue Heaven Big Band har sitt ursprung i Lerums kommunala musikskola. Bandet startade under 70-talets början som en del i musikundervisningen och de ensembler som musikskolan hade vid denna tidpunkt. Sedan dess har bandet nått den ena framgången efter den andra. Första turen gick till Umeå och jazzfestivalen 1989 och sedan har det bara fortsatt med flera fina turnéer, bland annat till Prag 2010, 2012 och 2015. Repertoaren sträcker sig allt från Count Basie till Stevie Wonder, från swing till bossa och däremellan kan även en vals eller två dyka upp.

En heldag med repetitioner och avslutande konsert
De båda storbanden delar upp sig i olika sektioner som repeterar var och en för sig. I första delen av föreställningen spelar sen Blue Heaven Big Band under ledning av Bohuslän Big Band. I den andra delen spelar Bohuslän Big Band själva fem låtar innan de båda banden gör en gemensam konsert som ett 34 musiker starkt megastorband. Delar av konserten är en hyllning till storbandslegenden Thad Jones som i år skulle fyllt 100 år.