Handdator förbättrar vården

Vid intensivvårdsenheten vid Universitetssjukhuset MAS i Malmö är personalen utrustad med filmkamera och handdator. Vardagliga arbetsuppgifter spelas in och används i lärande processer. Filmerna kan exempelvis beskriva hur en viss medicinsk åtgärd utförs eller hur utrustning ska användas. Efter en granskningsprocedur där filmerna ska godkännas, läggs filmerna ut i handdatorer och på Intranätet. Filmkort med streckkod tillverkas och sätts ut på avdelningen där filmerna behövs. När någon i personalen vill ha stöd med att bli påmind om ett handhavande kan den valda filmsekvensen spelas upp i en handdator genom avläsning av streckkoden. Det finns även möjlighet att se filmsekvensen på intranätet under intensivvårdsenhetens hemsida. På filmsekvensen visar och berättar en kollega hur handhavandet utförs och väver samtidigt in praktiska tips utifrån sin erfarenhet. Projektet går under namnet KLIV, Kontinuerligt Lärande i Vården, och undersöker hur mobil IT kan hjälpa personalen i lärandeprocesser. Både filmandet och filmerna har blivit mycket uppskattade och har lett till att arbetsmomentens olika delar blivit mer synliga och förbättringar har kunnat genomföras. Projektet startades 2000 med syfte att stödja den muntliga lärandekulturen i det dagliga arbetet på intensivvårdsenheten. KLIV-projektet har utvecklats till en lärandeprocess som startar redan när personalen börjar göra en film. Vid filmningen börjar den som filmar och den som filmas att diskutera och reflektera över filmens innehåll och hur dessa moment går till. Denna reflektion fortsätter sedan när filmen granskas av kollegor och ansvarig överläkare. Efter projektets slut i december 2002 blev KLIV permanent och införlivades i verksamheten på intensivvårdsenheten. I dag används metoden inte bara på sjukhus i Sverige utan också på bland annat DSB, den danska motsvarigheten till SJ och Leo Pharma som tillverkar läkemedel i Köpenhamn. Mer information om projektet presenteras under årets Vårdstämma den 20-22 april på Stockholmsmässan i Älvsjö. Vårdstämman arrangeras av Vårdförbundet och är Sveriges viktigaste mötesplats för sjuksköterskor, barnmorskor och biomedicinska analytiker med 325 föreläsare, 200 föreläsningar och 100 posters över 300 föreläsningar och andra möten, och därmed utvecklas vården. För information om projektet: Sue Harden (projektledare för KLIV): 073-534 41 14 Mer information: Pressekreterare Anna Malm Kelfve: telefon 070-310 30 09, eller e-post: anna.malm.kelfve@vardforbundet.se Mer information Förbundssekreterare Björn Sundin (tillika pressansvarig): telefon 070-373 18 50, eller e-post: bjorn.sundin@vardforbundet.se Vårdförbundets 112 000 medlemmar är sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Vårdförbundet vill att vården ska komma närmare och sätta individen i centrum så att alla får rätt till god och lika vård, i alla skeden av livet. Det stärker individen och gör att vårdens resurser används rätt. VÅRDFÖRBUNDET, Adolf Fredrik Kyrkogata 11, Box 3260, 103 65 Stockholm telefon 08-14 77 00, fax 08-411 42 29, www.vardforbundet.se