Karin Eklund med Mobil röntgen vann SalusAnsvars Vårdpris

Röntgensjuksköterskan och projektledaren för Mobil röntgen Karin Eklund fick ta emot 250 000 kronor av socialminister Göran Hägglund på Vårdförbundets kongress.

SalusAnsvar och Vårdförbundet instiftade priset 2009 för att uppmärksamma framstående insatser inom utveckling av svensk vård. Årets tema är ledarskap i vården. Priset, som är ett av Sveriges största inom vårdområdet, delades ut idag 5 maj på Vårdförbundets kongress.

Av 36 nominerade utsåg expertjuryn Karin Eklund till vinnare.

Hon har som röntgensjuksköterska, klinisk lärare och projektledare på Skånes Universitetssjukhus i Lund, initierat och genomfört Sveriges första Mobila röntgen i samarbete med 10 kommuner. Ett samarbete med många aktörer och över huvudmannagränser.

Kostnadseffektivt och tryggt
Mobil röntgen innebär att en röntgensjuksköterska åker ut med en mobil röntgenapparat till exempelvis särskilda boenden och hospice, för att erbjuda röntgenundersökningar i den egna trygga hemmiljön, istället för transport till sjukhuset.

Pionjärerna i Lund har hittills gjort drygt 1 000 undersökningar med mobil röntgen. En utvärdering därifrån visar att de mobila enheterna bidrar till en kostnadseffektiv undersökning av hög kvalitet. De skapar också trygghet för vårdtagaren och sparar resurser. För exempelvis äldre med stora vårdbehov innebär det att man slipper en påfrestande resa till sjukhus.

Når dem som inte söker vård
Mobil röntgen kan också användas för att nå dem som vanligen inte söker vård. 2009 hade TBC börjat sprida sig bland hemlösa i Malmö. Smittskyddsenheten kontaktade det mobila teamet och bad om hjälp. Utrustningen installerades på ett härbärge och 86 hemlösa kunde röntgas under tre dagar.

Underlättar säkerhet
Mobil röntgen skulle också kunna användas inom Kriminalvården. Det skulle definitivt både spara pengar och underlätta säkerheten.

Bör spridas
Mobil röntgen kan användas i mycket större utsträckning än idag. Fler borde få den här möjligheten. I Lund får personalen ofta frågor från andra delar av landet. Verksamheten skulle självklart kunna spridas och skapa nytta och spara resurser i hela landet.

Juryn har bestått av:

• Gerd Ahlström, professor i vårdvetenskap och chef vid Vårdalinstitutet, Lunds universitet.
  • Marie Berg, professor i vårdvetenskap inriktning reproduktiv och perinatal hälsa vid Sahlgrenska akademin, inst. för vårdvetenskap och hälsa, Göteborgs universitet.
  • Ewa Idvall, professor i vårdvetenskap med klinisk inriktning vid Malmö högskola och Skånes universitetssjukhus.
  • Tomas Nordman, biomedicinsk analytiker, med dr, Huddinge sjukhus
  • Carina Nordqvist Falk, tf chef för Enheten för Uppdragsstyrning av Närsjukvård & Psykiatri (inkl. Hälsoval Skåne)
  • Else-Maj Rosenlöf, chefssjuksköterska, sjukhusledningen, Skånes universitetssjukhus

För mer information kontakta:

• Cecilia Sandahl, presschef, tfn: 08-14 77 69, 070-687 32 42, cecilia.sandahl@vardforbundet.se
  • Stina Wärn, SalusAnsvar, tfn: 0709-11 63 09, växel: 08-55 54 50 00, stina.warn@salusansvar.se
  • Karin Eklund, vinnare, röntgensjuksköterska och klinisk lärare på bild- och funktionsdiagnostiskt centrum, röntgen i Lund, tfn: 046-17 30 33

Medlemmar i Vårdförbundet arbetar för en säker vård. Vi är 110 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor som utvecklar vården för dig som individ. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se

• vårdförbundets kongress
  • göran hägglund