VårgårdaHus låter ljuset styra huset!

VårgårdaHus låter ljuset styra huset!

Vissa som står i begrepp att köpa sitt drömhus kanske redan har en drömtomt. Då har man ett spännande arbete framför sig, nämligen att maximera de förutsättningar som finns för att de båda tillsammans ska ge en så behaglig tillvaro som möjligt i det nya drömhemmet.

En av de viktigaste sakerna man bör ta hänsyn till när man placerar sitt hus är hur ljuset faller. Visst går det att skapa ett bra ljusinflöde i huset genom många och stora fönster, men då kanske det blir för mycket insyn. Dessutom kan det påverka temperaturen i huset på ett sätt som kan vara svårt att styra.

Ett naturligt ljusinflöde är vackert, och det går att jobba med på fler sätt än man tror. Dessutom påverkar dagsljuset vårt humör och våra sinnen och gör oss friskare.

Utgå från hur man lever och var och när man spenderar tid i olika delar av huset. Många föredrar till exempel morgonljus i köket, och då är det viktigt att man placerar köket i österläge. Det är ju i köket man spenderar den mesta tiden på morgonen, och då är det naturligt att man vill ha ett så behagligt ljus där som möjligt.

Eftermiddags- och kvällssolen vill man gärna kunna njuta av på sin uteplats, och en kvällssol in i vardagsrummet är en svårslagen stämningsskapare. Tänk därför västerläge när man planerar för dessa utrymmen.

En annan sak att ta hänsyn till när man placerar och planerar sitt husbygge är utsikten. Hur ser omgivningen ut? Är det tättbebyggt? Från vilka håll är det insyn? Kanske är det en naturtomt med mycket träd i närheten? Fundera på åt vilket håll man vill ha den bästa utsikten från exempelvis vardagsrummet, och ta reda på hur skuggorna faller på kvällen.

Är tomten kuperad eller kanske sluttande? Det kan vara av stor betydelse för vilken typ av hus man väljer. Man vill säkert inte ha ett hus som tar upp för stor del av tomten. Dessutom ska man kanske få plats med ett garage också.

Ett tips är att rita upp tomten och sedan fundera på var man tror att man helst vill vara på olika tider på dygnet. Det kan ge en god riktningsvisare när man planerar sitt drömhus.

Allt det här spelar stor roll. Man måste bekanta sig med tomten först. Tomten och trädgården är ju också ett rum, som ska fungera tillsammans med de övriga.

Kategorier