Migration som konst - Ett annat sätt att förstå vår tids stora samhällsutmaning

Migration som konst - Ett annat sätt att förstå vår tids stora samhällsutmaning

Under hösten 2015 visar Värmlands Museum som enda museum i Europa utställningen Where Do We Migrate To? med ett trettiotal konstverk som talar ett annat språk än de rapporter, analyser och den statistik som möter oss i medias rapportering. Konstverken tar dagens migranter som utgångspunkt, ger inga svar men öppnar för nya perspektiv.

Utställningenrymmer verk av nitton internationellt erkända konstnärer och kollektiv: Acconci Studio Nabutaka, Aozaki, Svetlana Boym, Blane De St. Croix, Lara Dhondt, Brendan Fernandes, Claire Fontaine, Nicole Franchy, Andrea Geyer, Minna L. Henriksson, Isola and Norzi Kimsooja, Pedro Lasch, Raqs Media Collective, Société Réaliste, Julika Rudelius, Xaviera Simmons, Fereshteh Toosi, Philippe Vandenberg, Eric Van Hove och Meriç Algün Ringborg. Curator för utställningen är New York-baserade Niels Van Tomme. Utställningen är producerad av Center for Art Design and Visual Culture, Baltimore USA. Tidigare har utställningen visats i Baltimore, New York och New Orleans. Den kommer efter att ha visats i Karlstad att gå vidare till Indiana i USA.

- While our world is shaped by incessant globalization, the migrant remains a figure marked entirely by their transgression of national boundaries, säger curator Niels Van Tomme, Director of Arts and Media at Provisions Learning Project. This exhibition was organized to challenge that notion, and suggest an alternative view of the migrant as a role model and, ultimately, an agent of change.

- Värmlands Museum har sedan flera år tillbaka profilerat sig genom internationella utställningar och med fokus på samtiden. Migration är en av vår tids största frågor och kommer så att förbli under överskådlig tid. En tredjedel av världens befolkning befinner sig i rörelse globalt – på flykt undan krig, naturkatastrofer och förtryck eller på väg mot ett bättre liv, jobb, studier eller kärlek. Det kommer att förändra världen och är både en utmaning och en möjlighet. Vi erbjuder med utställningen en arena för samtal, kunskap och debatt, säger länsmuseichef Åsa Hallén på Värmlands Museum.

- Jag besökte utställningen Where Do We Migrate To? i New Orleans 2012 och berördes oerhört. Sedan dess har jag jobbat för att få utställningen till Sverige. Att den nu visas på Värmlands Museum känns stort och förhoppningen är att den skapar ökad förståelse för migration i tider när det är mer aktuellt än någonsin, säger Mathias Nilsson, verksamhetschef på Svenska Migrationscentret.

- Karlstads Universitet och det värmländska näringslivet genom Löfbergs och Konsum Värmland har visat särskilt intresse för vårt arbete med att lyfta den här aktuella frågan, och är därför med och ger fler möjlighet att ta del av utställningen, säger Marie Östblom, utställningschef på Värmlands Museum.

Utställningsperioden rymmer också ett ambitiöst program där höjdpunkten blir Doug Saunders första besök i Sverige. Doug Saunders är journalist och författare bl a till den prisbelönta och internationellt uppmärksammade boken Arrival City – how the largest migration in history is reshaping our world.

Utställningen visas på Värmlands Museum 19 september till 22 februari 2016.

För högupplösta pressbilder besök vårt pressrum på MyNewsdesk.
Ange alltid fotografens och konstnärens namn i fotobyline.

För mer information, kontakta:
Niels Van Tomme, curator
nielsvantomme@gmail.com, +32 488 96 92 13

Marie Östblom, utställningschef Värmlands Museum
marie.ostblom@varmlandsmuseum.se, 070–990 26 64

Henrik Ramberg, projektledare Värmlands Museum
henrik.ramberg@varmlandsmuseum.se, 070-508 55 97

________________________

Program för invigningen

Lördag den 19 september kl 13.00, Värmlands Museum

Invigning

Åsa Hallén, länsmuseichef Värmlands Museum
Niels Van Tomme, curator Where Do We Migrate To? Jan-Erik Lundström, länsmuseichef Norrbottens Museum
Kenneth Johansson, landshövding och ordförande för Svenska Migrationscentret

Paneldebatt: Art & Migration

Leds av Mikael Löfgren, konstkritiker

Niels Van Tomme, curator (USA/Belgien)
Ferenc Gróf, konstnär (Ungern)
Paula Urbano, konstnär (Sverige)
Jan-Erik Lundström, curator/skribent (Sverige)
Meriç Algün Ringborg, konstnär (Sverige/Turkiet)

Paneldebatten hålls på engelska.

________________________

”Where do we migrate to?” is curated by Niels Van Tommes and organized by the Center for Art, Design and Visual Culture, University of Maryland, Baltimore County. This project is supported by Flemish Government through Flanders House, New York, The Baltimore Country Comission on Art and Sciences, and the Maryland State Arts Council.

Värmlands Museum är ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer med ca en kvarts miljon besökare per år. Vi vill visa och förmedla kulturhistoria och konst som ger nya upplevelser och insikter om vad det är att vara människa – belysa samtidsfrågor, väcka nyfikenhet och ge ett vidgat perspektiv på samhällsutvecklingen. Värmlands Museum är en öppen arena för reflektion, kunskap, möten och samtal, dit alla kan komma för att bli inspirerade. Vi strävar efter delaktighet och vill beröra alla länsinvånare genom en bred verksamhet i hela länet, bl a genom våra fyra filialer.

Åsa Hallén

Presskontakt Länsmuseichef 054-701 19 25