VARTA lanserar molnlösningar för applikationsspecifika batterier

I framtiden kommer en användarpanel att göra det enkelt för kunder att övervaka sina batterier online. Molntjänsterna ska även utökas ytterligare.

Användare av applikations- eller kundspecifika batterilösningar från VARTA har nu möjlighet att övervaka sina batterier online. Som en intelligent förlängning för mer transparens och optimering har det Ellwang-baserade teknikföretaget utvecklat en användarinstrumentpanel som visar alla viktiga KPI: er för batteriet online, till exempel laddningstillstånd, hälsa eller temperaturen i batterihanteringssystemet. Genom att lagra dessa data i molnet kan du övervaka skicket på de installerade batterierna i de olika applikationerna på olika platser – från din arbetsplats.

Gordon Clements, General Manager VARTA Solutions, säger: "Med möjlighet till molntjänster har VARTA nått en annan milstolpe. Men det är bara början. Med hjälp av data kommer det att vara möjligt att i framtiden känna igen mönster och identifiera fel eller avvikelser i batteriernas funktion ännu snabbare innan de inträffar. Detta leder till en ökning av batteriets livslängd och minskade driftskostnader. En annan fördel med molntjänster är att det skapar en bättre förståelse för fördelarna med batteriet vilket kan leda till mer kostnadseffektiva lösningar för vissa användargrupper på lång sikt. Det öppnar även möjligheter för nya affärsmodeller som till exempel hyressystem där kunden bara betalar för den energi batteriet levererar under en viss tidsperiod."

Front-end lösningen kan integreras direkt i enhetstillverkarens befintliga lösning via API-gränssnitt för att ge en enda kontaktpunkt för enkel och intuitiv användning.

Översikt instrumentpanelen - Foto: VARTA AG

Med de applikationsspecifika batterierna "Easy Block" och "Easy Blade" erbjuder VARTA de första modulära smarta batterierna som standard. De är konstruerade för användning i små och medelstora fordon som förarlösa transportsystem och gaffeltruckar. Dessa uppladdningsbara litiumbatterier är modulära och expanderbara vilket gör dem anpassningsbara till applikationer inom branscher som logistik, jordbruk, mobilitet och många andra. Kunderna får en färdig batterilösning, inklusive alla nödvändiga tillbehör och certifieringar.

Batteriöversikt - Foto: VARTA AG

Media contact:
Christian Kucznierz
Head of Corporate Communications
Tel: +49 79 61 921-2727
E-mail: christian.kucznierz@varta-ag.com

• Vetenskap, teknik

• varta
  • varta ag
  • teknik
  • batterier
  • teknologi