Eva Hamilton avbryter semestern för att bli Vasaloppets högtidstalare

Eva Hamilton avbryter semestern för att bli Vasaloppets högtidstalare

- Det finns vissa evenemang som jag känner speciellt för och som jag gärna ser att Sveriges Television står som avsändare för när de sänds i tv. Så säger Eva Hamilton, vd för Sveriges Television AB. Vasaloppet är ett sådant exempel, Nobelfesten och vår nationaldag är andra. Eva Hamilton är årets högtidstalare, inför det 85 Vasaloppet. Ett uppdrag som hon är stolt att få utföra och som hon gärna avbryter sin semester för att kunna ställa upp på.

- Jag gillar det som Vasaloppet står för. Det spelar ingen roll vilken ställning du har i samhället, om du har tränat mycket eller lite, är kvinna eller man, ung eller gammal. Den spelar heller ingen roll om du är "ballt" klädd eller var du kommer ifrån. Alla kan delta!
- Jag kommer att utveckla detta i mitt tal och ge min bild av varför just SVT ska visa Vasaloppet .

Eva Hamiltons högtidstal kommer också att handla om hennes egna erfarenheter och upplevelser från Vasaloppet. Veckan innan hon står i talarstolen har hon nämligen åkt TjejVasan, ett lopp över 30 kilometer för bara tjejer.

Högtidsfesten äger rum lördag 28 februari 18.00 i Mora Kyrka, alltså dagen innan Vasaloppet. Förutom Eva Hamilton medverkar Idolvinnaren Kevin Borg och det blir kröning av årets kranskulla.

Bildtext:
Sveriges Televisions VD, Eva Hamilton, liknar Vasaloppet med Nobelfesten och Sveriges nationaldag.

Bild och text fri för publicering.
Kompletterande upplysningar lämnas av: Per Strid Informationschef Vasaloppet. Tel: 070/664 52 66