Nyhet i VasaStafetten 2011 – digital förvarning ersätter gammaldags analog

Nyhet i VasaStafetten 2011 – digital förvarning ersätter gammaldags analog

När den 21:a VasaStafetten löps mellan Sälen och Mora på lördag kommer man att testa digital förvarning på två av de nio kontrollerna. Det är ett led i utvecklingen för att i framtiden kunna ta emot ännu fler lag i den populära stafetten som i år har slagit anmälningsrekord med (just nu) 441 anmälda tiomannalag.

Tidigare har förvarning inför växlingarna alltid skett genom att funktionärer suttit en bit innan kontrollerna och rabblat startnummer i kommunikationsradion. Vid kontrollerna har numren sedan skrivits upp på en tavla, nummer som speakrarna i mån av tid i sin tur rabblat i högtalarna. (Se bif bild.)

Men på lördag kommer digital teknik att användas till förvarningen vid två av kontrollerna, nämligen i Risberg och i Evertsberg. Grunden för allt är det digitala tidtagningschip som varje lags löpare bär runt ena fotleden (och som lämnas över vid varje växling). När löparna har cirka tre till fem minuter kvar att springa till växlingskontrollen passerar de över en utlagd tidtagningsmatta. Mattan drivs av batterier och data överförs till växlingskontrollen via 3G-nätet.

Vid kontrollen sitter en drygt sju kvadratmeter stor display som visar startnumren på de lag som passerat förvarningen och är på väg för att växla.
– Vi testar den digitala förvarningen för att utveckla VasaStafetten och för att därmed kunna ta emot ännu fler lag i framtiden, förklarar Vasaloppets informationschef Per Strid. För den manuella förvarningen kräver många funktionärer och är heller inte lika exakt. Att vi provar detta nu är också högintressant i och med att vi hoppas kunna använda samma teknik till StafettVasan i vinter. Det öppnar också upp för att vi använder displayerna under flera av våra övriga lopp, till exempel för att visa antal som passerat, tid, temperatur och så vidare.

Leverantör av displayerna är Mediatec, ett av Europas ledande företag på teknik och stora bildskärmar. Tidtagningsdata levereras av Mika Timing och dess svenska företag EST, ett av de företag som ligger i framkant som teknikleverantör till olika idrottsevenemang runt om i välden.

VasaStafetten lördag 20 augusti 2011, start kl 08.00
Sveriges bästa företag, klubbar och kompislag utmanar varandra i en löparstafett i det klassiska Vasaloppsspåret. Starten går i Sälen och målgången sker i Mora. Varje lag består av tio personer som delar på de nio milen. Den längsta sträckan är 15,1 km och den kortaste 4,5 km. Det finns tre klasser: Dam, Herr och Mixed (minst tre damer i varje mixedlag) som alla startar kl 08.00. Varje deltagare får endast tävla för ett lag och springa en löpsträcka.

De tio sträckorna:
1. Vasaloppsstarten – Smågan 9,2 km.
2. Smågan – Mångsbodarna 14,4 km.
3. Mångsbodarna – Tennäng 4,5 km.
4. Tennäng – Risberg 6,6 km (Digital förvarning i Risberg)
5. Risberg – Evertsberg 11,8 km (Digital förvarning i Evertsberg)
6. Evertsberg – Oxberg 15,1 km
7. Oxberg – Gopshus 4,6 km
8. Gopshus – Hökberg 4,7 km
9. Hökberg – Eldris 10,3 km
10. Eldris – Mål i Mora 9,3 km

SMS-tjänst för att följa valfritt lag:

Löparpoolen:
Önskar du att springa men har inget lag? Är ni ett lag och det fattas en löpare? Löparpoolen kan vara lösningen för er, här hittar man lagkamrater.

Vasaloppsradion:
Vasaloppsradion direktsänder från årets Vasastafett med start kl 07.30 på lördag morgon, direkt från startplatsen i Sälen, och följer sedan lagen ner mot målet i Mora. Robin Johansson är reporter direkt från spåret. Siljansbygden FM 94,1 MHz. Sälen FM 107,5 MHz.
På webben: http://www.vasaloppsradion.se
I mobilen: radiosiljan.com/mobil

Lördag 20 augusti: VasaStafetten 4,4–15 km löpstafett för tiomannalag. Startplats Sälen.
Söndag 21 augusti: StavgångsVasan 3/9/19 km. Startplatser Hemus, Eldris, Hökberg.

Vasaloppets Vintervecka 2012:
Lördag 25 feb: TjejVasan, 30 km Startplats Oxberg.
Söndag 26 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Hemus.
Fredag 2 mars: SkejtVasan, 30/45 km. Startplats Oxberg.
Fredag 2 mars: StafettVasan 9 km – 24 km. Startplats Sälen.
Söndag 4 mars: Vasaloppet, 90 km (FULLT). Startplats Sälen.

OBS!! Högupplösta bilder från Vasaloppets olika lopp: