Mora den 13 januari 2010 – 53 dagar kvar till Vasaloppet

Polaris ny samarbetspartner till Vasaloppet

Vasaloppet har tecknat ett avtal med Polaris som officiell leverantör av snöskotrar och fyrhjulingar. Avtalet sträcker sig tre år framåt.

– Vi kommer att leverera Vasaloppsdesignade snöskotrar med fyrtaktsmotorer, som i dag anses vara de mest miljövänliga. Vi kommer under våren även att lansera den första eldrivna fyrhjulingen som heter Ranger EV, säger Johan Didriksson, marknadschef för Polaris Scandinavia.

– Vi vill gärna vara en stark leverantör till Vasaloppet som är ett starkt varumärke och vi stöttar gärna event som vänder sig till många människor, fortsätter Johan Didriksson. Vi vet även att många runt Vasaloppet är motor- och skoterintresserade och har ett stort intresse för skidåkning och friluftsliv.

Polaris Industries Inc. är en av världens ledande producenter av ATV, Quadricycle, Ranger och RZR side by side, snöskotrar och Victory Motorcyklar. Mer än 50 års erfarenhet av kvalitet och utveckling lägger grunden till de helt unika lösningarna. Snöskotrarna tillverkas i företagets fabrik i Roseau i Minnesota, USA. Polaris Scandinavia har i Sverige ett rikstäckande återförsäljarnät och egna serviceverkstäder.

– Polaris är ett starkt varumärke med ett brett produktutbud för både vinter och sommar och som dessutom ligger i framkant med sitt miljöarbete, säger Jonas Bauer som är vd för Vasaloppet.

– Samarbetet ger oss möjlighet att hålla VasaloppsArenan i bra skick från att första snön faller, det ger möjlighet att tidigt skapa bra åkförhållanden i höglänt terräng kring Norra Garberg och det ger oss möjlighet att i god tid utrusta de skotrar som skall bistå Sveriges Television under deras produktion, avslutar Jonas Bauer.

Vasaloppet använder således snöskotrar både till transporter och till att göra skidspår. De snöskotrar som levereras till Vasaloppets Vintervecka är speciellt Vasaloppsdesignade och kommer även att säljas ut under våren 2010.

Högupplöst bild:

Text och bild fri för publicering.

För mer information:
Per Strid, Informationschef Vasaloppet,