Vasaloppets Vintervecka 2011 genererade 187 miljoner till Vasaloppskommunerna

Vasaloppets Vintervecka 2011 genererade 187 miljoner till Vasaloppskommunerna

Totalt 187 miljoner kronor genererade tillresta deltagare och publik under Vasaloppets Vintervecka 2011 till de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen. Ökningen jämfört med 2009 är hela 67 procent! I den nu sammanställda turistekonomiska undersökningen har hänsyn tagits till direkt konsumtion (186,6 miljoner) i de tre kommunerna. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i den turistekonomiska undersökningen.

Det är undersökningsföretaget Rubin Research som på uppdrag av Vasaloppet gjort undersökningen i syfte att mäta de turistekonomiska effekterna av Vasaloppets vintervecka 2011. En motsvarande undersökning gjordes senast 2009. I undersökningen tillfrågades ett urval av deltagarna samt tillresta som följde evenemanget på plats (samtliga äldre än 16 år). Innevånare i de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen samt konsumtion utanför dessa kommuner ingick inte i undersökningen.

Antalet tillresta deltagare, medföljande och åskådare har ökat med 27 % sedan 2009. Vasaloppsarrangemangen på vintern har ökat med 23 % fler deltagare under samma period. Antalet tillresta som inte deltar har ökat vilket kan tolkas som att evenemanget har något att erbjuda i form av Vasaloppsmässan och andra kringarrangemang. Detta i kombination med att det allmänt ökade intresset för längdskidåkning.

KONSUMTION
Konsumtionen har ökat med hela 67 % sedan förra undersökningen. Från 115 till 186,6 miljoner. Då ska man ta hänsyn till att 2009 rådde en finanskris som kan ha påverkat köpkraften och en viss återhållsamhet att konsumera i orostider. Cirka 70 miljoner spenderades 2011 på boende och drygt 116 miljoner på övrig konsumtion. I genomsnitt konsumerade varje deltagare 660 kronor per dag. Publiken något mindre (638 kronor).

Från förra undersökningen framgår det att främst tillresta deltagare lägger mer pengar på boendet. Från att ha lagt drygt 360 kronor per natt till i genomsnitt 480 kronor per natt. Ökningen kan till viss del också bero på högre kostnader för boendet, men av undersökningen framgår det att fler har valt att bo på hotell som generellt är det dyraste alternativet.

TRANSPORT
Bil dominerar sättet som både deltagare och publik tar sig till evenemanget. Deltagaren lägger i genomsnitt 923 kronor på resor. Av miljöskäl och trafiksituationen under vinterveckan, vore det helt klart önskvärt om andra kommunikationsmedel ökade och stod för en större andel än de 78 % av deltagarna som tar bilen. Andelen av publiken som kör bil till och från evenemanget är så hög som 90 %. Möjligheten att få fler att åka buss eller tåg kräver förändringar av infrastrukturen och är en indirekt begränsning för tillväxten av Vasaloppsarrangemangen vintertid.

BOENDE
Trenden är att både deltagare och publik väljer att bo närmare VasaloppsArenan. Malung-Sälen har lockat betydligt fler deltagare än vid föregående undersökning. Även Mora ökar medan Älvdalen står för en mycket liten del. Rättvik ökar som ett alternativ för deltagarna. Av publiken väljer dubbelt så många Mora som boendeort jämfört med Malung-Sälen. Orsa tappar medan Leksand lockar allt fler under vinterveckan.

Hotell som boendealternativ växer medan att hyra stuga/lägenhet minskar. Det kan vara så att färre hyr ut sina bostäder så tillgången har minskat.

TRÄNINGSLÄGER
En tredjedel av alla deltagare har åkt på någon form av träningsläger. Av dessa har 22 % eller cirka 3200 deltagare förlagt träningslägret inom Vasaloppskommunerna. Av alla vintersportorter är det Orsa Grönklitt som lockar flest längdskidåkare, nästan lika många som till Vasaloppskommunerna!

VASALOPPETS SOMMARVECKA
Att det finns en sommarvecka uppger 3 av 4 i undersökningen att de känner till. Men endast 20 % av deltagarna i vinterveckan känner till CykelVasan. Trots den höga tillväxttakten är alltså CykelVasan relativt okänt, framförallt bland vinterns deltagare, och ska fortsätta att marknadsföras för att bli mera känt i vidare kretsar.

Även begreppet VasaloppsArenan förtjänar att marknadsföras bredare eftersom bara en tredjedel av både deltagare och publik känner till det.

Andelen som säger att de kan tänka sig att komma tillbaka under sommaren, inte bara för att delta i något av Vasaloppsarrangemangen, är nästan 90 % för deltagarna och hela 96 % hos publiken! En bearbetning av målgrupperna i detta avseende borde kunna få bra genomslag samtidigt som det kräver att Vasaloppskommunerna har ett attraktivt besöksutbud. Att stärka kringarrangemangen i samband med Vasaloppets sommarvecka känns angeläget.

Vasaloppets Sommarvecka 2011:
Lördag 13 augusti:
CykelVasan 90 (FULLT), 45, 30 km. Startplatser Sälen, Oxberg.
Lördag 20 augusti: VasaStafetten 4,4–15 km löpstafett för tiomannalag. Startplats Sälen.
Söndag 21 augusti: StavgångsVasan 3/9/19 km. Startplatser Hemus, Eldris, Hökberg.

Vasaloppets Vintervecka 2012:
Lördag 25 feb: TjejVasan, 30 km Startplats Oxberg.
Söndag 26 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Hemus.
Fredag 2 mars: SkejtVasan, 30/45 km. Startplats Oxberg.
Fredag 2 mars: StafettVasan 9 km – 24 km. Startplats Sälen.
Söndag 4 mars: Vasaloppet, 90 km (FULLT). Startplats Sälen.

OBS!! Högupplösta bilder från Vasaloppets Vintervecka 2011:

Jonas Bauer, VD Vasaloppet
E-post: jonas.bauer@vasaloppet.se