Värmländska vinnare på Folk och Världsmusikgalan i Göteborg

Värmländska vinnare på Folk och Världsmusikgalan i Göteborg

Inför ett fullsatt Konserthuset i Göteborg i lördags den 16 april delades ut pris i åtta kategorier.
I klassen Årets utgåva/CD gick priset till värmlandsspelmännen Leif och Magnus Stinnerbom, Mats Edén och Daniel Sandén Warg för deras folkmusik-CD Anno 2010.

Juryns motivering lyder: Bra musik kommer inifrån. Det gör den här musiken. Den är rå, äkta, kroppslig, den kommunicerar rakt in i hjärtat på lyssnaren. Smutsigt och oborstat och på samma gång finstämt, äkta och välspelat. Och det lever hela vägen ut i högtalarna. Värmländsk punk helt enkelt.

CD;n som hyllats av kritikerna var också nominerad till Manifestpriset, som är de oberoende skivbolagens egen Grammis.

Mats Edén och Leif Stinnerbom kan man lyssna och dansa till på Sunne Danshus, i Västanå Teaters lokaler på Brårud, Sunne lördagen 14 maj.

Den 25 juni har Västanå Teater premär på Gösta Berlings Saga, i Berättarladan i Sunne, med musik av Magnus Stinnerbom och regi av Leif Stinnerbom.

Högupplösta pressbilder går att få genom att ringa Folk- och världsmusikgalan 0703-48 43 21.

Kontakt med:
Magnus Stinnerbom, tfn 0706-629131
Leif Stinnerbom, tfn 0703-283421

Västanå Teater - väver in en guldtråd i vardagens gråa väv
Repertoar 2011: Ormstunga - på turné
Gösta Berlings Saga - premiär midsommardagen i BerättarLadan

Anna-Karin Sandell

Presskontakt Marknad & PR 070-747 46 18

Västanå Musik & Teater

Västanå Musik & Teater är sedan 2009 Värmlands regionteater och besöks av cirka 30 000 personer årligen. Västanå spelar över 50 föreställningar varje sommar på Stora scenen i Berättarladan i Sunne. Sedan hösten 2019 spelas även skolföreställningar och vinterföreställningar på teaterns vinterbonade scen Loftet. Teatern har också barn- och ungdomsverksamheten Unga Västanå. År 2023 breddades verksamheten till att omfatta musikevenemang och konserter. Konstnärlig ledare är Leif Stinnerbom.

Västanå Musik & Teater
Berättarladan 1