NORMAL öppnar två nya butiker i Västerås

NORMAL öppnar två nya butiker i Västerås

På fem år har NORMAL öppnat över 90 butiker i Danmark och Norge. Den första butiken i Sverige öppnades i januari och nu står det klart att två butiker kommer öppnas i Västerås – en på Erikslund och en i city.

NORMAL säljer helt normala förbrukningsvaror som kosmetik, schampo, djurfoder och kaffe till onormalt konkurrenskraftiga priser – en idé som snabbt fått fäste i hela Norden. Den första butiken öppnades i danska Silkeborg i april 2013 och idag har mer än 90 butiker öppnats i Danmark och Norge.

Just nu pågår en stor expansion i Sverige, där cirka 25–30 butiker planeras öppna under 2018. Nu står det klart att två av butikerna öppnas i Västerås som får en butik mitt i cityhandeln och en på Erikslunds externhandelsområde.

– Det känns fantastiskt att kunna öppna två butiker i Västerås. Vi utmanar handeln samtidigt som vi kompletterar den och blir en del av en framgångsrik handelsstad med en stolt tradition. Det känns inspirerande att få bli en del av staden som gett oss H&M som revolutionerade modehandeln och ICA som förändrade livsmedelshandeln säger delägare Carsten Hansen

Först ut i Västerås blir butiken på Erikslunds handelsområde, där Normal öppnar på Erikslunds Shoppingcenter den 9:e Juni. Efter sommaren öppnar ytterligare en butik mitt i cityhandeln.

– Vi ser fram emot att Normal öppnar hos oss i Erikslund Shopping Center, vilket breddar utbudet för våra kunder. Att de väljer att expandera med flera butiker i Västerås visar på Västerås starka ställning som handelsstad säger Linda Jonas, Marknadschef, Erikslund Shopping Center.

– Vi är väldigt glada över att Normal väljer att etablera sig i Västerås. Det stärker hela handeln och blir ett viktigt tillskott både för externhandeln och cityhandeln, säger Maria Fors, vd för Västerås Citysamverkan.

Carsten Hansen, Partner and Country Manager, Normal Sverige

Fakta/Normal: Upp till 60 procent billigare märkesvaror
  • Normal skiljer sig från andra detaljhandelskedjor genom att sälja helt vanliga varor som används i badrummet, köket och tvättstugan – till ett lägre pris.
  • Märkesvaror från till exempel L’Oreal, Maybelline,Colgate och Ajax kan vara upp till 30-60 procent billigare eftersom de köps in där de är billigast i EU.
  • Idag består sortimentet av över 2000 artiklar.
  • Förbrukningsvarorna kompletteras hela tiden av ovanliga varor som läsken från en amerikansk tv-serie eller chokladkakan kunden smakade på utlandssemestern.
  • Kedjan ingår i den danska miljardären Anders Holch Povlsens modekoncern Bestseller, med märken som Vero Moda och Jack & Jones.
  • NORMAL Sverige delägs av Carsten Hansen och Torben Elmgaard, bägge med stor branscherfarenhet från detaljhandel i Danmark och Sverige.

”Tillsammans genomför nu många goda krafter i vår stad en mängd små och stora projekt för att utveckla centrala Västerås. Målet är att skapa en stadskärna där vi alla har större chans att trivas, träffas och njuta av livet. Det ska bli mera Mälaren, grönt och skönt. Det ska bli mera aktiviteter, liv och rörelse. Det ska bli Sveriges bästa city.”