RFSU väljer Västerås

Nyligen stod det klart att 2015 års RFSU kongress kommer att arrangeras i Västerås. Den 12-14 juni samlas ca 200 deltagare i Västerås för att delta på den nationella kongressen som RFSU (Riksförbundet för sexuell upplysning) arrangerar vartannat år.

RFSU:s högsta beslutande organ är kongressen. Den samlas vartannat år då ca 200 personer från hela landet umgås, diskuterar och fattar beslut om organisationens inriktning för de kommande åren. Ansökan för 2015 års kongress har varit ett samarbete mellan RFSU Västerås och Västerås Convention Bureau.

-  Vi vill särskilt bidra till att lyfta frågor om kön och trans under kongressen, både internt och ute på stan. RFSU Västerås är i framkant i de här frågorna i och med vårt och RFSL Ungdom Västerås projekt Transammans för transpersoner och närstående, säger Tobias Gustavsson, ordförande i RFSU Västerås.

-  Vi tycker det är fantastiskt roligt när lokala organisationer tar initiativ att ansöka om kongresser till Västerås. Tack vare en god samverkan skapade vi en ansökan som lyfte fram alla fördelar för RFSU att förlägga kongressen i Västerås, säger Catarina Söderholm, projektledare på Västerås Convention Bureau.

-  Det känns fantastiskt kul att kongressen kommer just till vår lokalförening. Vi har ett unikt samarbete med kommun och landsting och politikerna tycker redan att våra ämnen är viktiga. Vår ambition är att kongressen ska bidra till att lyfta sexualpolitiska frågor i hela Västerås. Datumen ligger också nära Västerås Pride, så det blir många dagars sexualpolitik under försommaren, säger Tobias Gustavsson.

Om RFSU:

Att skapa förutsättningar för att förändra och förbättra människors liv har varit RFSU:s målsättning ända sedan starten 1933. Genom sexualupplysning, utbildning och opinionsbildning vill RFSU slå hål på fördomar, bota kunskapsbrist och öka den sexuella hälsan, i Sverige såväl som internationellt. När du köper en produkt, är medlem, samarbetar eller stödjer RFSU:s arbete bidrar du till fortsatt förändring av människors liv.

För mer information och frågor, kontakta:

Tobias Gustafsson, ordförande RFSU Västerås, 073-764 67 22

Catarina Söderholm, projektledare, Västerås Convention Bureau, 021-39 01 25

• transammans
  • pride
  • sexualpolitik
  • årskongress
  • kongress
  • rfsl
  • rfsu
  • västerås pride
  • västerås convention bureau

Västerås Convention Bureau är en icke vinstrivande organisation vars uppdrag är att marknadsföra Västerås som mötesstad. Genom samverkan med besöksnäringen bidrar Västerås Convention Bureau till att förbättra mötesplatsen Västerås så att fler möten förläggs i staden. Västerås Convention Bureau är ett partnerskap mellan aktörer inom mötesindustrin och Västerås stad, Landstinget Västmanland samt Länsstyrelsen i Västmanlands län. Västerås Convention Bureau är en del av Västerås & Cos verksamhet.