Gå direkt till innehåll

Senaste nyheterna

  • Ett litet rött hus på en åker, med ett sidenband knutet runt hela huset. Vid sidan står VA SYD-flaggor.

    Invigning av nya brunnar för tryggare dricksvattenförsörjning

    VA SYD inviger nya grundvattenbrunnar i Grevie vattentäkt, vilket kan öka dricksvattenproduktionen på Bulltofta vattenverk redan i sommar. Tillsammans med samhällets ansträngningar för att minska vattenanvändningen är detta en viktig avlastning på Vombsjön i rådande vattenkris.

  • Procurement process for construction of MAXIMA tunnels and shafts now starting

    The Tunnel project is building the infrastructure that will transport wastewater from several municipalities to the rebuilt Sjölunda wastewater treatment plant. The procurement process is now starting, and the invitation for contractors to apply for prequalification to submit tenders has been published.

    Karta över avloppstunnlarna i systemet MAXIMA
  • Nu startar upphandlingsprocessen inför bygget av tunnlar och schakt i MAXIMA

    Projekt Tunnel bygger den infrastruktur som ska transportera avloppsvatten från flera kommuner till ett ombyggt Sjölunda avloppsreningsverk. Nu startar upphandlingsprocessen inför bygget av tunnlar och schakt, och inbjudan för entreprenörer att ansöka om kvalificering att lämna anbud har publicerats.

    Karta över avloppstunnlarna i systemet MAXIMA
  • Lars Landén ny huvudprojektledare för projekt Tunnel

    Inför att projekt Tunnel går vidare med upphandling av entreprenörer för bygget av tunnlar och schakt, tar Lars Landén rollen som huvudprojektledare. Han förstärker projektets kompetens yt-terligare genom sin erfarenhet från stora, internationella infrastrukturprojekt och entrepre-nadsamarbeten. Stefan Milotti fortsätter i projektet som biträdande projektledare.

    Inför att projekt Tunnel går vidare med upphandling för bygget av tunnlar/schakt, tar Lars Landén rollen huvudprojektledare.
  • Nu kan malmöborna använda avloppet som vanligt

    Klockan 03 i natt slutade VA SYD att leda ut avloppsvatten i kanalen. Detta efter ett intensivt arbete dygnet runt för att få avloppssystemet återgå till ett stabilt driftläge. Nu kan malmöborna kan använda sina avlopp som vanligt igen.

    Turbinens pumpstation
  • Malmöborna hjälper till i ansträngt avloppsläge

    En av Malmös stora avloppsledningar har drabbats av läckor och har behövt stängas av. På grund av det ansträngda driftläget behöver VA SYD leda ut och ta hand om avloppsvatten i kanalen under cirka två dygn. Men hur har det gått under det första dygnet?

    Person i gula varselkläder står på en gångbro med en ledning i handen och suger upp avloppsvatten från kanalen.

Sociala medier

Kontakter