Inget mer fulspolande, tack!

Inget mer fulspolande, tack!

Den 19 november är det FN:s internationella världstoalettdag. Den firar vi för att uppmärksamma den tredjedel av världens befolkning som lever utan tillgång till toalett. I Sverige finns både toaletter och rent vatten. Vi måste istället fokusera på att få bättre toalettvett och sluta fulspola, det vill säga att använda toaletten som papperskorg.

• Sveriges vanligaste fulspolning är snus. Snus innehåller den miljöfarliga tungmetallen kadmium, som inte bryts inte ner i naturen. En majoritet av de som snusar känner inte till att snus som spolas ned i toaletten är skadligt för miljön. Därför ska snus alltid slängas bland restavfallet, det vill säga den vanliga soppåsen.
  • Andra vanliga saker som fulspolas är bomullstussar, flytande kemikalier, tamponger, våtservetter och tops, kondomer, fimpar, kattsand, mediciner, dambindor, hår, snus, plåster och tandtråd.
  • 29% av svenskarna fulspolar trots att 9 av 10 känner sig välinformerade om vad man får spola ner i toaletten.
  • Ställ en papperskorg i badrummet och på toaletten, använd den istället för att spola ner skräpet. Lämna kemikalier till miljöstation, mediciner till apotek, och använd gärna miljömärkta produkter.

Nina Steiner

Kommunikatör 040 - 635 04 44