Vad kostar ett hål i gatan?

Vad kostar ett hål i gatan?

VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. För oss är det viktigt att våra leveranser till kund ska ha en så liten påverkan på klimat och miljö som möjligt. Ett av våra sex mål är därför att uppnå nollvision för oplanerade driftstörningar för kund till 2030.

VA SYD står inför mycket stora investeringar där behovet av att göra rätt sak på rätt sätt är avgörande. Klimatförändringar, ökad befolkning och skarpare miljökrav ökar behovet av att på kort tid rusta upp och investera i nya vattenledningar och anläggningar.

Infrastrukturen för vatten och avlopp är en viktig del av samhällsbygget och är en förutsättning för ett hållbart samhälle. För att öka kunskapen om denna annars så dolda infrastruktur och hur den påverkar samhället när den inte fungerar så har vi valt att ställa oss frågan: Vad kostar det samhället när vi får ett avbrott i vattenleveransen, vad kostar ett hål i gatan?

Resultatet går att läsa i sin helhet i rapporten: Vad kostar ett hål i gatan? Fallstudie på samhällsekonomiska kostnader för vattenläckan Studentgatan – Södra Promenaden i Malmö.