Snabba fakta om Vätternrundan

23 000 cyklister, 73 nationaliteter, 170 000 släta bullar, 3 000 kilo saltgurka. Här hittar du all fakta du behöver om Vätternrundan.

Fakta om Vätternrundan 2018

• De 23 000 cyklister som är anmälda till årets Vätternrunda hade före start tillsammans gjort över 70 000 lopp. Det innebär att de hade kört närmare 530 varv runt jorden sammanlagt i sina lopp.
  • På tio år har antalet kvinnor i Vätternrundan nästan fördubblats. För tio år sedan var 2 476 kvinnor anmälda – i år 4 477. Sex av dem har cyklat 30 lopp eller fler.
  • I loppet deltar cyklister med 73 olika nationaliteter. Flest utländska cyklister kommer från Tyskland (1 456), Danmark (781), Norge (722), Finland (694) och Storbritannien (417). Men det finns också långväga deltagare från exempelvis Kanada (25), Sydafrika (15), Brasilien (8) Singapore (2) och Hong Kong (2).
  • Den första Vätternrundan genomfördes 1966 med 344 startande och 334 som fullföljde. Synpunkterna inför premiärrundan på loppets längd var många. Men initiativtagarna, professorn Sten-Otto Liljedahl och cykelhandlaren Ewert Rydell, kunde garantera att det inte var någon fara på taket. ”Bara man tar rundan som en motionstur och har 40-50 träningsmil i benen.”
  • 577 477 deltagare har fullföljt loppet sedan 1966 och tillsammans har de cyklat 17 342 310 mil.
  • Två cyklister har åkt alla 52 rundor. Och både Stig Johansson, Fagersanna, och Lars-Åke Åkerman, Täby, finns på startlinjen i år. Lars-Åke Åkerman var också först i mål i premiärloppet 1966.
  • Under Vätternrundan äts 170 000 släta bullar, 10 000 kilo bananer, 3 000 kilo saltgurka och det dricks 20 000 liter sportdryck. Men i depåerna finns mer att välja mellan för cyklisterna. Där finns saft, honungsdryck, vatten, blåbärssoppa, kaffe, bullar, saltgurka och sportdryck. I Jönköping och Hjo serveras lagad mat.
  • 1983 fullföljde fler än 10 000 loppet för första gången.
  • För att öka trafiksäkerheten i Vätternrundan startar de snabbaste cyklister vid lunchtid under lördagen. På sätt kan antalet omkörningar av andra cyklister minskas och på sätt minskas också ett av de största riskmomenten i loppet. De snabbaste cyklisterna i Vätternrundan kör loppet på mellan 7–9 timmar och cirka 1 000 cyklister erbjuds möjlighet att starta i dess snabbgrupper.
  • Vätternrundans veteranklubb är en förening för den som cyklat minst 25 Vätternrundor. Föreningen har i dag cirka 500 medlemmar. Alla jubilarer, de som ställer upp i sitt 30:e, 40:e eller 50:e lopp cyklar gratis.
  • 2015 slogs nytt deltagarrekord med 20 002 startande och 19 352 som fullföljde.
  • Vätternrundan har sedan 1966 arrangerats för och av det lokala föreningslivet. Årligen fördelas cirka 10 miljoner mellan de föreningar som bidrar med ideella arbetsinsatser under arrangemangen. För flera av dessa föreningar är intäkterna från arrangemanget en viktig inkomstkälla, för andra är det en aktivitet som tillför det lilla extra.
  • Vätternrundan är viktig för Motalas näringsliv. Enligt en turistekonomisk undersökning av TUI 2008, bidrog arrangemanget då med cirka 42 miljoner. Samma undersökning genomfördes 2013 och visade då en ökning till 65 miljoner.
  • 1974 vände Vätternrundan. Efter åtta rundor togs beslutet att loppet skulle cyklas medsols runt Vättern. Fram till 1974 hade cyklisterna cyklat motsols, eller norrut från Motala efter start. Vändningen av Vätternrundan blev en succé som ökade säkerheten. På så sätt slapp cyklisterna korsande vänstersvängar.

• Motala

Vätternrundan är världens största motionslopp på cykel och arrangeras sedan starten 1966 av den ideella föreningen Motala AIF. Årligen deltar ca 38 000 cyklister från hela världen i loppen under Cykelveckan. Vätternrundan innefattar även Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern. Vätternrundan är en del av den svenska folksjälen. Vätternrundan blev 2013 det första idrottsarrangemanget i Sverige certifierade enligt ISO 20121, standard för hållbarhet vid evenemang.

Ulrika Smith Svenstedt

Presskontakt Marknadschef & sponsoransvarig +46 141 22 32 95