Pressmeddelande

Förändrade resvanor ger ändringar i Växjös lokaltrafik

Vi föreslår ändringar i lokaltrafiken i Växjö centrum för att förbättra linjer med många resenärer. Det blir tätare turer eller delvis ändrad sträckning på linje 2, 4, 5, 6, 7 och 9 vilket kommer att ersätta service-/centrumlinjerna 21, 22 och 23.

-Bakgrunden till förändringen är minskat resande på service-/centrumlinjerna, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef Växjö kommun. I början av 2000-talet reste över 60 000 personer per år med service-/centrumlinjerna men har sedan stadigt minskat år för år till under 25 000 resenärer per år 2011.

De senaste åren har resandet i övriga stadstrafiken ökat relativt kraftigt, men centrumlinjerna har fortsatt att minska. Idag åker i genomsnitt 2,5 resenärer per avgång. Servicelinjen startade 1998 som ett komplement till stadsbussarnas linjer som idag är mer utbyggt.

Drygt 11 % av de resor som gjordes på service-/centrumlinjerna under 2011 var resor med färdtjänstkort och knappt 9 % var sjukresor. Dessa resenärer kommer att ha oförändrad rätt och möjlighet att åka färdtjänst och sjukresa genom färdtjänst. 80 % av resorna var ”vanliga” stadstrafiksresor gjorda med periodkort, skolkort eller liknande. Med det nya linjenätet och den förbättrade turtätheten kommer dessa resenärer att få många andra resmöjligheter.

-Vi vill utveckla kollektivtrafiken i Växjö stad. Ökad turtäthet och bussar som går där folk vill åka är ett par av nycklarna för att öppna upp för ökat bussresande i staden, säger Per Schöldberg kommunalråd (c).

Förändringarna i korthet

Samtliga servicelinjer har körts med entimmestrafik. De alternativ vi nu erbjuder kommer alla att ha ökad turtäthet:

  • Linje 21 har trafikerat Öster och Norr. På Öster finns linje 4 och på Norr finns linje 2 och 6. Alla tre linjer kommer att ha en buss i kvarten i högtrafik.
  • Linje 22 har trafikerat Hov. Större delen av linjen går parallellt med linje 7 eller linje 5 som båda får förbättrad trafik.
  • Linje 23 har trafikerat delar av Söder och främst lasarettet. Den 2 september startas stadslinje 9 som angör Biskopshagen vid Söderleden som en möjlighet för de resenärer som har använt linje 23 för att komma till regionbuss/tåg. Linje 9 kommer att gå Söderleden - Södra Järnvägsgatan - Lasarettet och fram till centrum via Linnérondellen. Turtätheten på linje 9 blir en buss var 30:e minut.

För mer information

Per-Olof Löfberg trafikplaneringschef 0470-415 74, 0733-76 85 91

Per Schöldberg (c) kommunalråd 0470-413 91, 0708-69 49 25

Ämnen

  • Politik

Regioner

  • Växjö

Kontakter