Beslut idag i kommunfullmäktige – viktig milstolpe i Växjö Energis miljardsatsning

Kommunfullmäktige tog idag beslut om att Växjö Energis arbete med att ta in anbud av ett nytt kraftvärmeblock får starta. När detta är klart kommer ett nytt beslut tas i fullmäktige om att gå vidare med själva byggnationen.

I mars lämnade Veab in en ansökan till miljödomstolen angående ändrat tillstånd enligt miljöbalken på grund av förändringar i verksamheten avseende uppförande och drift av ett nytt biobränsleeldat kraftvärmeblock.

Både anbuden och utslaget från miljödomstolen förväntas vara klara så att beslut om byggstart kan tas under våren 2012 av kommunstyrelsen. Planen är att det nya kraftvärmeblocket skall vara klart till hösten 2014 så att vi är igång till vintersäsongen.

Vår VD Ann-Mari Ståhlberg är nöjd med beslutet och att få fortsätta arbetet. Hon säger:

- Vi kan nu ersätta gamla pannor med miljövänlig fossilfri produktion och också klara av Växjös starka expansion. Pannan kommer att väsentligt bidra till att göra vår produktion fossilbränslefri. Det ger oss också möjligheter till ökad elproduktion som ger fortsattaintäkter via elcertifikatsystemet.

Det nya kraftvärmeblocket kommer att vara placerat i anslutning till dagens pannor på Sandviksverket och ha samma storlek som dagens huvudanläggning. Projektet innebär ett stort steg för Växjö Energi och Växjö kommun i arbetet med att vara Europas Grönaste Stad.

Växjö Energi AB (VEAB) är ett expansivt företag som ägs av Växjö kommun och som satsar på miljön och
teknikutvecklingen. Kärnverksamheten utgörs av produktion och distribution av el och fjärrvärme samt IT-kommunikation till våra kunder. Växjö Energi är delägare i elhandelsföretaget Bixia.