Christer Johansson, tillförordnad VD för VB Energi och VB Elnät

Christer Johansson tillträder som tillförordnad VD för VB Energi och VB Elnät

VB Energi och VB Elnäts VD Malin Wallenberg är från och med 1 september tjänstledig och den nuvarande Produktionschefen Christer Johansson tar över som tillförordnad VD.

Styrelserna i VB Energi och VB Elnät beslutade den 30 augusti att utse Christer Johansson som tillförordnad VD för respektive bolag under perioden 1 september 2019 till och med 29 februari 2020.

– Verksamheterna fungerar väl och detta i kombination med den relativt korta tid det handlar om gjorde styrelserna bedömningen att ge uppdraget till Christer Johansson som redan finns i VB koncernen och kan verksamheten väl efter 23 år i företaget, säger Annika Viklund, styrelseordförande för VB Elnät.

– Det är med stort förtroende som vi har utsett Christer till tillförordnad VD och det känns tryggt att lämna över till Christer som har en gedigen erfarenhet av företagets verksamhet, tillägger Ulrika Jardfelt, styrelseordförande för VB Energi.

– Vi fortsätter att bedriva och utveckla verksamheten enligt fastställda handlingsplaner och uppsatta mål, säger Christer Johansson., tillförordnad VD för VB Energi och VB Elnät

Kontakt för mer information:

Ulrika Jardfelt, Vattenfall AB, 08-739 6025

Christer Johansson, VB Energi, 0240-876 27

VB Energikoncernen är ett miljö- och arbetsmiljöcertifierat energiföretag med huvudkontor i Ludvika. Verksamheten med ca 65 anställda rymmer elförsäljning, fjärrvärme, eldistribution och drift av vattenkraftstationer. Företagets huvudägare är Vattenfall med Ludvika kommun och Fagersta kommun som delägare. VB Energis dotterbolag VB Elnät äger, underhåller och upprätthåller driften av 270 kilometer regionledningar, 2 800 kilometer distributionsledningar, 918 nätstationer och 21 fördelningsstationer. Distributionen sker i Ludvika-, Smedjebackens- och Fagersta kommuner, förutom Smedjebackens tätort. I VB Elnäts ledningar transporteras årligen drygt 1TWh till industrier, företag, villor och lägenheter. Vi har drygt 26 000 lågspänningskunder och cirka 50 högspänningskunder. Gå gärna in på vår hemsida vbenergi.se för ytterligare information.

Våra lokalkontor finns på Svetsarevägen 4 i Ludvika och i Fagersta hittar du oss på Västmannavägen 5.