Västerbergslagen Energi ABs (VB Energi) VD Bo Sörberg går i pension.

Efter 12 år som VD på energibolaget VB Energi väljer Bo Sörberg att gå i pension vid årsskiftet.

– Det har varit 12 fantastiska år på VB Energi och jag är glad över att ha fått jobba med så många kompetenta och trevliga människor och jag är stolt över de resultat vi gemensamt har åstadkommit. Ekonomin är god och vi har en stark ställning som lokalt energibolag där vi tillsammans med Vattenfall, Ludvika- och Fagersta kommun driver utveckling för en hållbar framtid. Det är med varm hand jag överlämnar uppdraget till min kommande efterträdare, säger Bo Sörberg.

– Jag vill rikta ett stort tack för den stora arbetsinsats som Bo har lagt ner på VB Energi och önska Bo all lycka i framtiden. Under Bos ledning har bolaget haft en mycket fin utveckling med hög service och tillgänglighet, ökad omsättning, god lönsamhet, bra miljöprestanda och en värdefull utveckling av produkter och tjänster som främjar förnybar energi. Inom kort startar vi rekrytering av Bos efterträdare och vår ambition är att ha ny VD på plats efter nyår, säger VB Energis styrelseordförande Jenny Larsson, Vattenfall.

– Ägarrepresentanterna i Ludvika kommun och Fagersta kommun vill rikta ett stort tack till Bo för flera års mycket gott och värdefullt samarbete, säger VB Energis vice styrelseordförande Leif Pettersson, Ludvika kommun och styrelseledamot Marino Wallsten, Fagersta kommun.

Ytterligare upplysningar lämnas av

Jenny Larsson, styrelseordförande VB Energi, 070-622 19 27

Bo Sörberg, VD VB Energi, 0240-876 43

Om VB Energi

VB Energi - Västerbergslagens Energi AB - bildades 1983 genom sammanslagning av det kommunägda Ludvika Elverk AB och Gränges kraft. VB Energi bedriver elhandel samt elnät och är även leverantör av fjärrvärme. Företaget har idag 61 anställda. Kunderna finns främst i Ludvika-, Smedjebackens- och Fagersta kommun, men viss försäljning sker även utanför denna region. VB Energi ägs av Vattenfall till 50,6%, Ludvika kommun 28,6 procent och Fagersta kommun 20,8 procent.