Guld och silver till Casillero del Diablo i Berliner Wine Trophy

Guld och silver till Casillero del Diablo i Berliner Wine Trophy

Berliner Wine Trophy är Tysklands största och viktigaste vintävling, där över 6000 viner provas blint av en internationell jury. I den senaste upplagan av tävlingen kammade Casillero del Diablo hem två av de eftertraktade medaljerna; ett guld gick till Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon och ett silver till Casillero del Diablo Carmenère.

Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon har en druvtypisk doft av svarta vinbär och körsbär samt inslag av cederträ. Ett medelfylligt vin med viss strävhet som passar fint till pizza med serranoskinka eller ljummen couscoussallad med salsiccia.
Art.nr. 2962

Casillero del Diablo Carmenère har doft och smak av bigarråer och svarta vinbär samt inslag av örter och cederträ. Prova till lasagne, mogna hårdostar eller empanadas – små chilenska köttpiroger.
Art.nr. 6577

Legenden om Casillero del Diablo föddes för över hundra år sedan då Don Melchor de Concha y Toro, grundaren av vinhuset Concha y Toro, lade beslag på ett parti av det finaste vin han någonsin tillverkat. För att hålla främlingar borta från denna exklusiva reserva spred han ryktet om att djävulen hade sin boning i vinkällaren. Ryktet spred sig med eldens hastighet och sedan dess vågar sig ingen oinbjuden i närheten av källaren. Därav namnet Casillero del Diablo: Djävulens Källare.