James Suckling ger 90 poäng till Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon

James Suckling ger 90 poäng till Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon

Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon 2017 har belönats med hela 90 poäng av vinskribenten James Suckling – ett historiskt erkännande för denna klassiska, chilenska cabernet.

Suckling skriver i sitt omdöme om vinet:
a pretty and delicious cabernet sauvignon with currants, berries and dark chocolate. Medium body, firm and silky tannins and a crisp finish. A go-to cabernet that always pleases.”

– Vi är så stolta och glada över det här, säger Casillero del Diablos vinmakare Marcio Ramírez. Det är ett enormt erkännande av ett arbete som pågått i flera decennier. Marcelo Papa, teknisk chef på Concha y Toro, fyller i – Det betyder extra mycket för oss att det är just vår cabernet sauvignon som uppmärksammas. Detta vin är Casillero del Diablos ryggrad och en favorit hos vindrickare i över 145 länder.

Casillero del Diablo Reserva lanserades i Chile i mitten av 1960-talet och har funnits i Sverige sedan 1991. Den prisade årgången 2017 är den som för närvarande står på Systembolagets hyllor. Läs mer om vinet här.

Om James Suckling:
Med mer än 30 års vinjournalistik i bagaget tillhör James Suckling tungviktarna. Under många år var han redaktör för den ansedda, amerikanska vintidskriften The Wine Spectator. I dag publicerar han sina texter och bedömningar på jamessuckling.com.