Marques de Casa Concha Chardonnay - Ett av världens bästa Chardonnay viner

Marques de Casa Concha Chardonnay - Ett av världens bästa Chardonnay viner

Marques de Casa Concha Chardonnay har återigen blivit utsett till ett av världens bästa Chardonnay viner, denna gång var det årgång 2012 som hyllades i Decanters marsupplaga. De korade vinerna har utsetts av en jury bestående av Stephen Brook, Jasper Morris och Steven Spurrier.

Art.nr: 75618 (beställningssortimentet)
Ursprung: Limarí Valley
Vinmakare: Marcelo Papa
Druvor: 100% Chardonnay
Lagring: 100% av vinet har lagrats på franska ekfat (28% nya, 72% 1-2 år gamla) i 11 månader.
Doft & smak: Generös och elegant doft av saftiga päron, mineral och rostade hasselnötter. Koncentrerad smak av mogna fikon, päron samt mineral.
Passar till: Vita, fasta fiskar, kyckling och ljusa kötträtter eller mjuka ostar som Brie och Camembert.

År 1718 tilldelades ätten Concha y Toro titeln Marques de de Casa Concha av Kung Felipe V av Spanien. Under mitten av 1970-talet skapades vinserien med samma namn som en hyllning till denna händelse. Vinerna produceras i begränsad kvantitet och druvorna kommer från noga utvalda odlingar. Vinerna är tillverkade i en klassisk stil och har en hög koncentration och elegans. Vinserien får uteslutande över 90 poäng från internationell press, vilket bekräftar Marques de Casa Conchas storhet.

Limarí är ett område i Atacamaöknen där nederbörden är låg, nästan obefintlig. Tack vare influenser från Stilla Havet och de svalkande dimmorna som varje morgon sveper in över området kan man ändå producera viner här. Söder om Limarífloden är jordmånen är kalkrik och jämförs ofta med kimmeridge-jordarna i Chablis. Jordmånen bidrar med en naturlig syra, fräschör och mineral till vinet. Här växer rankorna på 235 meters höjd över havet i vingården som planterades 1998.