Lovordade Don Melchor 2014 är äntligen i Sverige

Lovordade Don Melchor 2014 är äntligen i Sverige

Nu finns äntligen 30 st åtråvärda flaskor av Concha y Toros hyllade ikonvin, Don Melchor 2014, på den svenska marknaden. Årgången som har hyllats av ett flertal vinkritiker fick bland annat det högsta betyget i historien av vinkritikern James Suckling, samt utsågs till årgång 2014:s bästa chilenska Cabernet Sauvignon i "The Wine Advocate" där Luis Gutiérrez lovordar årgången för att “kombinera styrka med elegans” och ha “rena tanniner och superb balans".

Vinet finns tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment.

UTMÄRKELSER:

98 poäng "Det här är den bästa Don Melchor jag någonsin smakat" - James Suckling
96 poäng

Vinmakare:
Enrique Tirado

OM VINET

1987 lanserades den första årgången av Don Melchor, vars namn är uppkallat efter grundaren av vinhuset Viña Concha y Toro; Don Melchor Concha y Toro.

Druvorna odlas på vingården Puente Alto som är belägen vid foten av Anderna, 650 meter över havet. Här råder det utmärkta förhållanden för att odla druvan Cabernet Sauvignon; jorden är väldränerad, det råder stor temperaturskillnad mellan dag och natt och svala vindar sveper ner från bergen vilket förlänger druvornas mognadsprocess.

Läs gärna mer på: http://www.donmelchor.com eller ladda ner produktbladet för mer detaljerad information.

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.