Nyhet 1 september – Novas Cabernet Sauvignon Malbec

Nyhet 1 september – Novas Cabernet Sauvignon Malbec

Från och med den första september finns det ett chilenskt ekologiskt premiumvin på halvflaska i Systembolagets butiker. Då lanseras nämligen Novas Gran Reserva Cabernet Sauvignon Malbec från producenten Emiliana Organic Vineyards, på både hel- och halvflaska. Vinet blir en del av Systembolagets ordinarie sortiment och kommer att finnas till försäljning i de flesta butiker, i vilka kan du se här.

Novas Cabernet Sauvingon Malbec är ett smakrikt vin med elegant doft och smak av mörka bär, cederträ och örtkryddor. Tanninerna är välintegrerade och eftersmaken lång. Vinet passar perfekt till rätter så som rosmarinkryddat lamm med rödvinssky och ugnsrostad potatis.

Det här är ett unikt vin, särskilt framtaget för den svenska marknaden. Vinserien Novas finns däremot sedan ett flertal år tillbaka till försäljning globalt och Novas Chardonnay har funnits i Systembolagets butiker sedan 2013. "Det känns kul att nu komplettera med en Cab/Malbec, och speciellt på halvflaska. Jag hoppas att konsumenterna kommer att uppskatta vinet lika mycket som vi gör" , säger Emelie Pehrsson, Brand Manager på VCT Sweden.

Novas Gran Reserva Cabernet Sauvignon Malbec
Art.nr: 6450
Pris: 99 kr (75 cl), 59 kr (37,5 cl)
Årgång: 2016
Druvkomposition: 70 % Cabernet Sauvignon, 30 % Malbec
Ursprung: Rapel Valley
Lagring: 79 % av vinet har lagrats på ekfat (77 % franska, 23 % amerikanska)
Syra: 5,4 g/l
Socker: 3,47 g/l
Alkoholhalt: 14 %

Rapel Valley ligger söder om Maipodalen och sträcker sig mellan Anderna i öst och Stilla havet i väst. Dalen har ett tydligt medelhavsklimat med fyra väldefinierade årstider. Somrarna är varma och torra vilket gör att druvorna får mogna ostört. Dalen, som i huvudsak är en torr och varm region svalkas under de torra perioderna av svalkande vindar som sveper in från Stilla havet medan Rapel-floden i sin tur bidrar med friskt och mineralrikt smältvatten från Anderna.

I Rapel Valley lämpar det sig utmärkt att odla en mängd olika av druvor, däribland Cabernet Sauvignon och Malbec. Novas druvor odlas på oympade stockar på vingårdarna Fundo Palmeras och Linderos, belägna 245 m.ö.h med en sydlig exponering. Här är jorden djup, stenig och mineralrik med en låg andel organisk materia.

Kuriosa: Idag vet vi att när stjärnor exploderar så frigörs materia och energi, vilket syns som spektakulärt ljussken under en kortare eller längre tid (ett s.k stjärnfall). När de forntida astronomerna hade turen att observera en sådan händelse, trodde de att de blev vittnen till födelsen av en ny stjärna, och gav det namnet ”Stella Nova” eller ”ny stjärna”. Vinserien Novas skapades som en hyllning till de astronomer som tålmodigt observerade naturens krafter.

Är du vinjournalist och önskar varuprover, kontakta info@vctsweden.com.

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.