Katarina Fu och Niclas Söör utanför DOSPACE Stortorget i Linköping

Vectura och DOSPACE startar samarbete i Upside Stories Uppsala

Vectura Fastigheter och coworking aktören DOSPACE har tecknat avsiktsförklaring om ca 2000 kvm kontor för Upside Stories i Främre Boländerna, Uppsala. DOSPACE är en coworking aktör med fokus på Sveriges regionstäder och har i dagsläget etablerade kontor i Linköping, Norrköping, Gävle och Jönköping. Samarbetet mellan Vectura och DOSPACE gör att fler bolag har möjlighet att vara en del av Upside Stories innovationskluster, från start-up till större bolag. Inflytt för hyresgäster till Upside Stories beräknas ske från 2025 och för DOSPACE beräknas inflytt ske 2026.

Vecturas storsatsning Upside Stories, om totalt 40 000 kvm kontor, labb och produktion fördelat på två kvarter i Uppsalas nya affärsdistrikt Främre Boländerna, fortsätter framåt och bolaget har nyligen tecknat avsiktsförklaring med DOSPACE om ca 2 000 kvm coworkingyta i ett av kvarteren. Hos DOSPACE utformas kontoren med en personlig profil med en sak gemensamt; att främja gemenskap, trivsel, inspiration som en del av arbetsplatssupplevelsen.

- DOSPACE vision om den levande arbetsplatsen, där vi ska mötas, dela kunskap och vara kreativa linjerar väldigt väl med vad Vectura skapar i Upside Stories. Vi kompletterar varandra och tillsammans möjliggör vi att ännu fler bolag kan vara del av Upside Stories innovativa miljö och bidra till dynamiken, oavsett om man är en start-up eller ett större bolag, säger Katarina Fu, Affärsutvecklare på Vectura.

- När Vectura berättade om sin vision och högt ställda ambitioner för Upside Stories kände vi direkt att det var ett sammanhang där DOSPACE passar in. Vi ser fram emot att tillsammans med Vectura utveckla Upside Stories till att vara ett givet sammanhang för Uppsalas innovativa bolag med attraktiva, flexibla och inspirerande kontorslösningar för stora som små bolag, säger Niclas Söör, VD på DOSPACE.

DOSPACE blir en viktig del av Upside Stories med sitt bidrag till mixen av dynamiska bolag. Det möjliggör att bolagen inom Upside Stories får än fler kontaktytor inom den egna branschen men även tvärvetenskapligt. Smältdegeln i Upside Stories kommer stärka näringslivet i Uppsala, attrahera viktiga talanger som kan bidra till morgondagens lösningar på samhällets utmaningar. Genom DOSPACE etablering får övriga bolag i Upside Stories tillgång till flexibilitet genom möjligheten att utöka med ytterligare arbetsplatser vid behov.

Upside Stories
    Vectura utvecklar Upside Stories i Uppsalas nya affärsdistrikt Främre Boländerna, ett stenkast från Uppsala centralstation. Upside Stories är platsen för oss som älskar vetenskap och forskning, som drivs av stark innovationskraft. De två kvarteren består av cirka 2 000 arbetsplatser (40 000 kvm), utformade för att möjliggöra inspirerande möten och givande utveckling. Här knyts aktörer samman som vill vara del av en levande plats i skärningspunkten mellan vetenskap, teknologi och hållbarhet. Planerad byggstart 2024 där det första kvarteret beräknas tillträdas 2025.