Hemtrevligt på jobbet när allt fler jobbar på distans – så blir ditt hem ett trevligt kontor

Köket har blivit det nya kontoret, i tider av hemarbete och distansmöten och Vedum möter allt fler som vill planera in hemmakontor i miniformat. Därför presenterar det svenska inredningsföretaget lösningar för den som vill skapa en trivsam arbetsplats i köket, eller varför inte i tvättstugan. Men hur utformar man bäst ett hemmakontor? Jenny Andersson, designansvarig på Vedum har utforskat just detta och ger sina bästa tips. Allt handlar om klok förvaring, genomtänkta lösningar och givetvis: trivsel.

Under pandemin har distansarbete blivit den nya normen. Att jobba eller studera hemifrån är nu vardag för många, och mycket talar för att hemarbetet är här för att stanna – oavsett restriktioner i samhället. Det ställer helt nya krav på våra hem, vilket märks hos svenska Vedum. Allt fler vill att hemmet också ska fungera som arbetsplats. Fast en hemtrevlig sådan.

Undersökningar visar att köket är det rum som i allra högst grad används som kontor när vi arbetar hemifrån. Köket är trivsamt, vackert och oftast utrustat med såväl eluttag som belysning. Även om köket är det rum som allra flest nyttjar för att arbeta hemifrån, så kan det också vara klokt att se sig omkring i hemmet, och hitta utrymmen som kan fyllas med nya funktioner. Inför årets nyheter har Vedum till exempel tittat på lösningar för hemmakontor i tvättstugan.

Jenny Andersson, designansvarig på Vedum ger här sina bästa tips till den som vill utforma ett hemmakontor:

Hur ska man tänka när man utformar sitt hemmakontor?
   – Klok förvaring, bra ergonomi, god belysning och genomtänkt struktur. Det är mycket att tänka på om man vill lyckas skapa en trivsam arbetsplats hemma. Mitt första och bästa tips är att se på rummet med nya ögon och fundera på vilka ytor du faktiskt använder. Oftast finns det utrymmen som vi kan nyttja till nya lösningar!

Hur tänker Vedums kunder när de inreder sina hemmakontor?
   – Vi ser att allt fler tittar på att komplettera sina hem med fler väggskåp, en köksö eller liknande för att få mer förvaring och ytor. Det är klokt! Jag vill också slå ett slag för att fokusera på att göra det trivsamt. En trevlig och ordningsam arbetsplats ger ett välbehövligt lugn. Dessutom innebär hemmakontorets videomöten att ens kollegor, kunder och andra man möter på arbetstid kliver rakt in i ens hem. Då vill vi förstås gärna att det är vackert!

Vilka lösningar i Vedums sortiment tycker du att hemmajobbaren ska titta extra noga på?
   – Fördelen är att vi har ett otroligt brett sortiment. Olika höjder, djup och bredder gör det enkelt att skapa personliga lösningar. Ett tips för köket är till exempel att ersätta ett bänkskåp i djup 600 mm med ett grundare väggskåp. På så sätt blir bänkskivan en smart arbetsyta och väggskåpet i sig ger bra förvaring. Våra lägre bänkskåp på sockel eller ben ger en bra höjd om man vill ha ett arbetsbord i standardhöjd.

Vilken är din favorit bland era lösningar?

– Jag får nog slå ett slag för att låta en köksö bli hemmets mini-kontor. Det är inte bara vackert, det är dessutom väldigt praktiskt. Våra köksöar går att få i olika höjder, med ytor både för matlagning och jobb, lättillgängliga eluttag och klok förvaring i form av hyllor och skåp. Vi jobbar också med flexibel och lättillgänglig förvaring, så att man enkelt kan ta fram och lägga undan arbetsmaterial. Vi vill skapa enkla lösningar som gör vardagen smidigare.

Kan man verkligen skapa ett trivsamt kontor i tvättstugan?
   – Javisst! Vi har jobbat länge för att göra tvättstugan till ett mer inbjudande och välkomnande rum där man gärna är. Nu har vi tagit fram lösningar med integrerade arbetsplatser i tvättstugan. Kanske för hemarbete, en symaskin – eller för barn som läser läxorna när de vuxna tar hand om tvätten. I tvättstugan finns ju ofta arbetsytor som har ett mycket begränsat ändamål: vika och sortera tvätt. Dessa kan med fördel nyttjas till annat under dagen. Man får bara se till att stuva undan klädhögarna innan videomötet.

Ett sista gott råd på vägen?
   – Ett par extra uttag behövs ofta i anslutning till arbetsplatsen. Ett smart eluttag som är infällt i en bänkskiva eller köksö tar liten plats men gör stor nytta. Och något som vi tenderar att glömma, men som är så viktigt är att planera in rätt belysning och gärna dagsljus, om det finns möjlighet.