Äng i bostadsområde

Lär mer om ängar på Veg Techs ängsseminarium

Vegetationsteknik på småländska nr 8 i Göteborg den 3 november.

Efter fyra stycken fullsatta ängsseminarier presenterar vi stolt ÄNG II – fördjupning.

Föreläsningar
Nu får du möjlighet att bredda dina kunskaper om ängsbiotoper; dess kopplingar till hotade arter i ekosystemen, men också hur vårt infrastrukturnät kan stötta och bidra till ängsbiotopens framtid.
Jordens egenskaper spelar stor roll för en lyckad ängsetablering och utgår man från platsens egenskaper istället för att tillföra tillverkat substrat gynnas både ekonomi och miljön. Hur gör man då?
I Helsingborg har man under flera år arbetat med ängsetablering trots den leriga jordmånen. Nu är det dags att utvärdera, hur har det gått och hur kommer man jobba vidare i framtiden?

Praktiska övningar
Utöver föreläsningarna kommer Anders Folkesson, författare till Jordkokboken, hålla i praktiska övningar tillsammans med deltagarna, hur utnyttjas olika jordars egenskaper och lokala förutsättningar på bästa sätt vid ängsetablering? Mycket matnyttigheter utlovas för både dig som arbetar praktiskt men även för dig som planerar och föreskriver.

Anders Folkesson, Linda Hellberg, Mats Lindqvist, Tommy Karlsson

Var:
Scandic Opalen, Engelbrektsgatan 73, 402 23 Göteborg
När: Tisdag den 3 november 2020
Tid: kl. 8.30 till ca kl. 15.30

3200kr exkl. moms.
Lunch samt förmiddags- och eftermiddagsfika ingår.
Sista anmälningsdag: 20 oktober 2020.

Begränsat antal platser. Först till kvarn.
Frågor till: anmalan@vegtech.se.
Anmäl dig på »
Kostnadsfri avbokning senast 20 oktober kl 15.00.
Därefter är anmälan bindande men kan överlåtas till annan deltagare.
(meddela oss för specialkost).

Vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Karin Håkansson

Teknisk säljare