Varför Vislanda är idealiskt för sedumodling

Varför Vislanda är idealiskt för sedumodling

Redan för 30 år sedan, när Urbangreens grundare Per Nyström bildade bolaget Veg Tech, föll valet på Vislanda som centralort för odling av sedum.

På den tiden var odlingarna blygsamma med några tusen kvadratmeter. Därefter har Vislanda vuxit till den största platsen för sedumodling i Sverige. Idag har Urbangreen och Veg Tech tillsammans närmare hundra hektar mark som brukas för odling av sedummattor.

Vislanda ger med sina sandiga marker goda möjligheter att driva fram sedum. Lägg till det geografiskt utsatta läget på småländska höglandet, så blir förhållandena tuffare än i mer kustnära landskap. Detta gör att sedummattor klarar ett liv även långt upp i svenska fjällandskap. Den svenska genotypen av sedum har utvecklats till en tålig och pålitlig växt.

Med Vislandas centrala placering i södra delen av Sverige blir transporterna kortare än om sedum skulle hämtas från de enorma odlingar som hittas nere i Centraleuropa.

Idag sysselsätter sedumbranschen i Vislanda ett stort antal personer. Under året kommer Urbangreen tillsätta ytterligare tjänster till odlingarna som nu vidareutvecklas för fullt. Sedumbranschen livnär inte bara de direkt anställda, utan fler verksamheter i Vislanda är nu leverantörer till den växande näring som den gröna branschen representerar.

Det är inte bara sedum som odlas i Vislanda, utan också växtväggar, biomoduler med blommande perenner, ängsmattor samt vattenväxtmattor. Här finns även en forskning- och utvecklingsavdelning inom den multifunktionella grönskan. Vislanda som har stora industrier kopplat till skogsnäringen samt flera lantbruk, har visat sig inneha många personer med bred kompetens inom växtnäringen.

Vislanda är numera navet för Urbangreen och andra företag i branschen, tack vare de stora odlingsmöjligheterna.