Just nu anläggs Veg Techs strandmattor och ängsmattor i en av Sveriges modernaste stadsmiljöer, Barkabystaden i Järfälla kommun. Här rinner Bällstaån som under många år haft stora problem med föroreningar, erosion och dålig vattenkvalité.

Växter som gör underverk för vattenkvalitén

Vegetation i vattenmiljöer har stor betydelse och nytta för vattenrening, flödesutjämning och grundvattenbildning. Med naturbaserade växtsystem som vi på Veg Tech erbjuder skapas dessutom goda livsmiljöer för insekter och djur.

I och med byggnationen av den nya stadsdelen har man har öppnat upp och gjort stora restaureringar i och runt Bällstaån. Det är byggt för att klara tuffa vattenflöden och stora regn framöver, som ett 10-års regn.

Å-rummet som kommer att vara en del av områdets hjärta har skapat med fina naturområden där flera viktiga ekosystemtjänster berörs. En levande och grönskande miljö ger livskvalitet till oss människor, bättre luft att andas, fin utemiljö med rekreation och gynnar biologisk mångfald mm.

-Kul att vi äntligen får leverera våra färdigodlade växtmattor till projektet och vara en del av Barkabystadens fina naturvärden. Växterna runt Bällstaån kommer att göra underverk för vattenreningen, det säger Andreas Hellström som är teknisk säljare på Veg Tech. Det ska bli intressant att få följa det här projektet och se hur det kommer att utvecklas över tid fortsätter Andreas.

Följ oss på Instagram, @vegtechab för film och mer info.

@barkabystaden och @järfällakommun