World of Volvo med Niclas

World of Volvo med Niclas

Nästa station Göteborg C…

Tidigt en morgon i slutet av januari sätter jag mig på tåget till Göteborg för att träffa min kollega Niclas som är ansvarig för vårt arbete på plats. Från centralstationen i Göteborg tar jag spårvagnen till Almedal station och därifrån tar jag en kort promenad till World of Volvo. Det jag möts av, på den mindre gatan jag går på, är en massa svarta baracker, uppställda uppe på varandra, med loggan BRA AB. Bortom dessa ser jag World of Volvo ta plats. Min spontana tanke är, WOW nu får jag äntligen se projektet på riktigt!
Efter en rundtur för att se vad vi (Urbangreen) gjort så här långt och för att se hur arbetet fortskrider sätter jag mig ner med Niclas i en av barackerna för att prata om vår del i World of Volvo.

Vilken roll har du i detta projekt som Urbangreen utför?
Jag är arbetsledare/projektledare här på Urbangreens arbetsplats.

Hur skulle du beskriva projektet med en mening?
Som ett storslaget projekt med massor av möjligheter.

Från inget till att vara inne på etapp två, hur har den resan varit?
Kall… nej men det har gått bra, över våra förväntningar. Vädret har varit fantastiskt bra, allting har gått enligt plan. Peppar, peppar haha.

Så skönt!
Ja det är verkligen så!

Känslan som jag får utav Niclas när vi pratar är att han är positiv och tycker att det är ett roligt projekt att jobba med och där stämningen på arbetsplatsen är bra. Kanske dras det en och annan Göteborgsvits, om jag får gissa…

Jag fortsätter min intervju…

Om vi går tillbaka lite, etapp 1 för Urbangreens del sträckte sig fram till årsskiftet och nu jobbas det på etapp 2. Berätta om etapperna!
På den första etappen la vi 5100m ² sedum. Det är en häftig yta som flyter ihop med skogen man ser på håll. Etapp 2 är ett miljötak som är uppbyggt av flera lager. Ovanpå dessa lager kommer vi att lägga grus och en speciell jord samt gödsel. När vintern är över, så ja, i maj/juni kommer vi att lägga ut sedumskott på hela ytan.

Varför läggs skotten inte ut förrän i maj/juni?
Bra fråga och det enkla svaret är att det är för kallt just nu.

Okay, men vi kan ändå bygga vårt koncept med bland annat vårt Miljötak på vintern?
Allt handlar om förutsättningarna. Det går att få bort snö, vi har under snöiga dagar skottat bort snö och har därmed kunnat göra grundarbetena klara. Miljötak och andra typer Taklandskap kan vi bygga under alla omständigheter, eller ja om det inte är alldeles för mycket snö! Även om det är kyligt och isigt kan vi jobba. Vi lägger inte det gröna under den kallaste perioden utan vi väntar med att lägga sedummattor, plantera, lägga skott etc. tills det blir varmare.

Vem har valt växterna vi ska plantera på World of Volvo?
Växtvalet gjordes av arkitekten, det vill säga Henning Larsen Architects.

Men berätta lite om vilka växter som vi kommer att plantera!
Vi kommer bland annat plantera perenner, buskar, träd och lägga ängsmattor. Vissa av ytorna kommer också att kombinera med gräs. Träden kommer att förankras för att klara av vind och andra speciella väderförhållanden. Jag tycker det blir en spännande variation och jag tror det kommer bli riktigt snyggt!

Har du någon föreställning om hur vårt koncept kommer se ut i slutändan?
Ja, jag får mer och mer insyn om hur det kommer att se ut hela tiden. Från att i början endast ha sett ritningar tills att det nu börjar bli verklighet. Det är mäktigt.

Arbetsplatsen

Efter att pratat med Niclas om projektet översiktligt tänker jag gå in lite på frågor kring arbetsplatsen. Eftersom arbetsplatsen är stor och vi (Urbangreen) endast är en liten del av den tycker jag det är spännande att få veta hur det är på bygget.

Om vi börjar med säkerheten? Hur är den?
Den är bra, det har fungerat väldigt bra tycker jag. Det har varit noggrant att alla ska följa de satta reglerna. Jag har hittills inte känt mig osäker när jag jobbat på arbetsplatsen. BRA AB har bra lösningar för att få det att fungera så bra som möjligt för alla. Att känna sig säker är viktigt på en arbetsplats!

Sortering av avfall och restmaterial, dvs. emballage etc., hur hanteras det?
Det är jättebra ordnat! Med olika container och kärl, både på planet där vi jobbar samt på markplan. Det förenklar arbetet och hjälper till att hålla vår samt hela arbetsplatsen ren och miljömedveten.

Jag kan tänka mig att det kommer många bilar med material in på arbetsplatsen som inte bara tillhör Urbangreen. Hur ser det ut med logistiken? Hur fungerar den för vår del?
Det är många som kommer hit men vi vi har emellertid inte haft någon som har haft problem med att hitta hit. Vi har använt oss av till exempel Sandals och lokala Göteborgsföretag och de vet hur det tar sig hit och är väl införstådda med hur det fungerar här på plats. Alla transporter bokas via ett speciellt system i syfte att det ska vara ett säkert förlopp, för att det inte ska bli stopp, för att arbetet för alla ska flyta på och på så sätt undvika onödiga problem. Detta är ett bygge som alla känner till, det syns och hörs.

Lärdomar & samarbete

Nu har du och teamet varit här i några månader. Har du dragit några lärdomar från det här projektet så här långt?
Det har jag. Vid alla större projekt så måste man ligga minst 3 dagar framme i planeringen eller i detta fall har vi en 14-dagars planering, som än så länge håller jättebra! Men att alltid ligga minst ligga 3 dagar före, så att man inte blir stående med folk som inte har någonting att göra på grund av dålig planering. Det tycker jag är det viktigaste.

Problem är en del av vardagen, men hur har du hanterat sådana situationer?
Det har fungerat bra, då många praktiska saker löses på plats. Det handlar om kommunikation och förtroende mellan oss och kunden, i detta fall BRA AB. Vi vill alltid att lösningen och resultatet ska bli så bra som möjligt!

På tal om BRA AB, hur tycker du att samarbetet hittills har varit?
Jättebra, verkligen jättebra. Överhuvudtaget har det fungerat bra med UE, plastledning, mark, snickeri, ja alla yrkesgrupper har fungerat över förväntan!

Så kul att höra!
Ja, än så länge har det verkligen varit bra.

Arkitekterna spelar en stor roll i arbetet, hur har handlingarna stått sig när väl innehållet konkretiseras?
Översiktsritningar, detaljritningar etc. är väldigt exakta – Jag har alla förutsättningar för att göra ett bra jobb. Henning Larsens handlingar är välgjorda!

Avslutningsvis

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
På morgonen börjar vi med genomgång här i bodarna så att alla vet vad de ska göra. Sen tittar jag framåt på vad som kommer att hända, jag måste vara före. Jag har många bollar i luften. Jag ser till så vi har en plan som flyter för personalen som jobbar med projektet, jag har möten, jag har hand om bokningar av olika slag som exempelvis kranar, bilar med material som kommer, avlastning av dessa, nertagning av skräp. Det är säkert något mer som jag inte kommer på just nu!

Sammanfattning

Efter att ha spenderat några timmar på World of Volvo med Niclas känns det som att arbetet går bra och framåt, samarbetet, flexibiliteten och organisationen på arbetsplatsen är bra. Det verkar som alla ser fram emot att se World of Volvo färdigt. Känslan som jag har är också att det är en stolthet att arbeta på ett projekt av den här kalibern. Det blir ett häftigt landmärke för Göteborg som göteborgare och andra kan nyttja som kan nyttja ytorna runt denna fantastiska byggnad!

/Carolina