Gröna tak på Sergelhuset vinner Green Roof Award

Gröna tak på Sergelhuset vinner Green Roof Award

Scandinavian Green Infrastructure Association (SGIA) utnämner varje år ett projekt med gröna och hållbara tak som vinnare av The Green Roof Award. I år står Sergelhuset som vinnare.

Sergelhuset ligger mitt i Stockholm city vid Sergels torg. På fastigheten har vi byggt taklandskap på fyra av fastighetens våningsplan. Förutom vattenhållande byggnation och snickerier så har fler än 2000 vårblommande lökar, 400 buskar och fler än 3000 perenner planterats som nu prunkar mitt i centrala Stockholm.

The Green roof award är instiftat för att inspirera den skandinaviska gröna tak-marknaden och för att öka den publika och professionella medvetenheten om värdena och fördelarna med gröna tak. Motiveringen till årets pristagare lyder:

”2020-års Green roof award ges till byggnationen av gröna tak på Sergelhuset. Projektet är ett ombyggnadsprojekt där nya gröna lösningar har adderats på ytor där det tidigare fanns väldigt lite grönska. De nya vegetationssystemen är multifunktionella i ordets rätta betydelse och adderar värden för biologisk mångfald, dagvattenhantering och rekreation. Generellt är det svårt att inkludera gröna tak på existerande byggnader men det här projektet visar att det är möjligt att förvandla stora ytor till gröna med hög kvalitet”

Sergelhuset har genomgått en stor ombyggnation och omvandlade i samband med detta befintliga terrasser till gröna taklandskap tillsammans med Urbangreen i ett projekt där Urbangreen agerade underentreprenör åt Veidekke som i sin tur fått uppdraget av Vasakronan.

Vi är otroligt glada och stolta över att Sergelhuset får ta emot Green Roof Award. De gröna taklandskapen som vi utvecklar och byggt där är unika och adderar verkligen värde mitt bland betongen i Stockholms city. Vårt team har gjort ett fantastiskt jobb i fint samarbete tillsammans med Veidekke och Vasakronan. Nu ser vi fram emot att utveckla fler befintliga byggnader till gröna och hållbara oaser runt om i Sverige.

Läs mer om projektet Sergelhuset: www.urbangreen.se/sergelhuset

Läs mer om The Green Roof Award: https://green-roof.org/green-r...

Urbangreen är ett av Sveriges ledande bolag inom greentech med djup kunskap och lång erfarenhet inom gröna lösningar i stadsmiljö.

Genom egna innovationer erbjuder Urbangreen klimatsmarta och hållbara vattenväxtsystem, gröna tak, biotopväggar, sociala taklandskap med mera.

Alltid med målet att ge mervärde för både människa, miljö och städer.