Vacker Takpark

Trendspaning 2022

Ni går säkert och funderar över vad som är trenden gällande taklandskap, vad är det som efterfrågas, vad är nytt, vad för idéer poppar upp…..

Det första jag kan konstatera är att det känns som det är en ökande trend att välja mer innehållsrika gröna tak och gärna i kombination med differentierade ytor för olika aktiviteter, ja egentligen flytta upp den traditionella parken på taken.

Ytor för att mötas

Taklandskap som kan nyttjas som sociala ytor är efterfrågat, det kan handla om miljöer på taken där möten & diskussioner kan göras i nya inspirerande gröna miljöer. Grönska är ju bra för hälsan! Sociala evenemang på taken så som spelningar, stor-tv, barer köks/servering lösningar är andra tillställningar som kommer mer och mer. Som ett exempel kan vi ta Stockholm Under Stjärnorna (SUS) där Idol 2021 hade sin audition! Mysigare än så kan det knappt bli!

Nyheter som influerar oss

Jag har pratat med våra säljare på Taklandskap och jag har tagit reda på vad som är inne. Trender från utlandet har börjat influera oss i Sverige och dessa dyker numera upp Instagram. Häftiga Taklandskap med grönska, restauranger, bassänger, löparbanor mm. En överraskade trend tycker jag är den, att yogastudior uppe på taken har börjat efterfrågas på våra breddgrader. Här gäller det såklart att försöka hitta lösningar för att hitta miljöer som är skyddade för vind och regn, inglasade platser där t.ex. yogisar kan finna sitt inre lugn. Hur bra är det inte om ett företag har yoga med på schemat för att höja hälsan hos sina medarbetare?!

Grönska som rum

Tittar jag vidare är gröna fasader en uppåtgående trend, liksom öppna och inglasade pergolas, växtvajer för pergolas/ husfasader och som rumsindelare. Växtvajer är kanske det mer traditionella valet men även växtväggar har blivit mer efterfrågade. Växtväggar ger våra minsta insekter en miljö att leva och frodas i. Ett roligt inslag som diskuteras är att använda den gröna väggen för att odla kryddor och örter på. Detta hade kunnat gynna barer, restauranger som hade kunnat ha sina egna småodlingar precis bredvid takbaren/restaurangen.

pergola

Stål + grönska

En ständig återkommande diskussion är hur man kan avgränsa olika ytor från varandra på ett praktiskt och designmässigt sätt. Att bygga snygga kanter/avgränsningar i kombination med att lösa nivåskillnader är alltid en utmaning. En ökad efterfrågan på stål, särskilt corten, i kombination med gröna växter är en nu trendigt då stålet mot det gröna ger ett vackert uttryck. Du kanske ser allt fler kantstål runt om på både tak och mark? Nästa gång du ser det kan du tänka på att det är just detta som är trendigt nu!

Stål

Jag hoppas ni fått med er något nytt och intressant och vill ni veta mer om Urbangreens Taklandskap, kontakta oss så hjälper vi dig!

/C