Vegatus öppnar i Östersund

Det svenska screeningföretaget Vegatus hälsoundersökningar i privat regi, där syftet är att upptäcka tidiga tecken på cancer, diabetes och hjärt-kärlproblem. Vegatus startade i Stockholm 2010 och tar nu emot sina första kunder i Östersund.

Det är doktor Peder Blomqvist och Försäkringshuset i Östersund nu kan introducera denna typ av förebyggande vård. Många har redan privata försäkringar i dag och denna tjänst kompletterar symptomdriven sjukvård.

– Vi vet att cancer kan upptäckas innan den ger symptom – om man vet vad man ska leta efter. Våra läkare har den kunskap som krävs för att analysera blodvärden, genetik och livsstil och därefter lägga det intellektuella pussel som leder fram till en sjukdomsmisstanke, säger Jörgen Boëthius, neurokirurg och grundare av Vegatus.

Screening används redan på bred front i sjukvården för att upptäcka bröst- och livmoderhalscancer. På så sätt har man också lyckats sänka dödligheten. Vegatus använder liknande metoder för att hitta tidiga tecken på cancer, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Tidig upptäckt innebär att patienten får tillgång till effektiv vård tidigt, vilket leder till färre dödsfall. Nu slipper alltså boende i Östersund med omnejd ta sig till Stockholm för att genomgå en screening.

– Genom återkommande undersökningar kan vi upptäcka cancer och andra svåra sjukdomar innan symptom visar sig. Vid sjukdomsmisstanke gör vi först en utredning i egen regi. Om misstanken bekräftas remitteras patienten till en utvald behandlande klinik, säger Victoria Boëthius, vd på Vegatus AB.

• vegatus
  • screening

Vegatus är ett svenskt företag som erbjuder företagshälsovård och hälsoundersökningar för privatspersoner. Genom återkommande screening kan Vegatus upptäcka tidiga tecken på allvarliga sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes innan några symptom visar sig, och sannolikheten för en lyckad behandling är som störst. Vegatus startades 2010 av neurokirurgen Jörgen Boëthius och har i dag sju läkare anställda.

Victoria Boëthius

Presskontakt vd 08-122 000 22