Höstens växtbaserade nyheter från VegMe

VegMe lanserar nu två nya produkter i den färska vegokategorin: en klassisk burgare gjord av svensk ärta och svenskodlad ekologisk quinoa, samt färdigrätten Chili sin carne.

Efterfrågan ökar på växtbaserade alternativ där proteinråvaran är svensk. VegMe använder svenska råvaror så långt det är möjligt, men tillgången på svenskodlat växtprotein har hittills varit knapp.

Idag är VegMes produkter i huvudsak gjorda av sojabönor från europeiska odlingar, men man söker ständigt efter nya innovativa växtproteiner. De ska svara upp mot varumärkets höga krav på smak och konsistens och samtidigt ha så liten miljöpåverkan som möjligt.

– Vi är glada och stolta att kunna erbjuda en produkt med svenskt växtbaserat protein. Vår nya burgare innehåller svensk ärta och svenskodlad ekologisk quinoa. Den innehåller dessutom svenska alger som ger burgaren en härlig umamismak, berättar Anna Janusz, Product & Brand Manager VegMe.

Höstens andra nyhet är en värmande gryta; en krämig Chili sin carne med färska grönsaker och VegMe-färs. VegMes färdigrätter lanserades 2018 och finns idag i 5 olika varianter. Färdigrätterna får sin smakinspiration från världens olika hörn, men alla rätter tillagas i Sverige.

Under hösten har VegMe också en kampanj där de ber sina konsumenter att komma in med tips på färdigrätter de kanske saknar i sortimentet.

– För oss är det värdefullt att ha en löpande dialog med våra konsumenter och följare, så att vi är uppdaterade på vilka smaker och matkulturer som efterfrågas, menar Anna Janusz.

För att krydda kampanjen lite extra kommer VegMe att ha en tävling där man uppmanas att leta efter ett antal tomma färdigmatstråg som placerats ut i butikshyllorna.

• · VegMe Burgare av ärta och quinoa

Finns från och med vecka 36 på Ica och Hemköp.

• · VegMe Chili sin carne

Finns från och med vecka 36 på Ica.

För mer information, kontakta:

Anette Dremo, Marknads- och Kommunikationschef, BAMA Nordic, anette.dremo@bama.se, +46 702658582