VegMe lanserar nytt växtbaserat protein av svenskodlat superfrö

Färska växtbaserade livsmedel fortsätter att öka kraftigt och VegMe ligger i framkant när det gäller att möta efterfrågan på goda och enkla alternativ. I produkterna som nyligen lanserats finns unika ingredienser som svenskodlad quinoa och trendig tång, omtalad som framtidens mat.

I VegMes nyhet Italiensk biff används ärtprotein och svenskodlad, ekologisk quinoa. Quinoa är ett superfrö som ursprungligen kommer från Sydamerika, men som nu börjat odlas med framgång även i Sverige. Det innehåller många nyttiga ämnen och är ett så kallat fullvärdigt protein.

- Idag är våra produkter i huvudsak gjorda av soja-, ärt- och solrosprotein, men vi letar ständigt efter nya växtbaserade proteinalternativ. Eftersom vi också ser en ökande efterfrågan på svenskodlade proteiner är det särskilt kul att vara först på marknaden med en produkt gjord av svenskodlad ekologisk quinoa, säger Anette Dremo, Marknads- och kommunikationschef på BAMA Nordic.

Det italienska i produkten står smaksättningen med vitlök och örter för. Biffarna är enkla att tillaga och variera med olika tillbehör. Passar perfekt till en krämig tomatsås och pasta.

Svenska alger från västkusten

En annan ingrediens som bidrar med både smak och struktur i VegMes nya biffar är KRAV-odlade alger från Kosterhavet på svenska västkusten.

- Algerna lufttorkas och i en unik process extraheras umamismaken till buljong, berättar Anette Dremo. Algerna fungerar som en naturlig smakförstärkare. Dessutom är det en hållbar råvara att odla – den binder koldioxid och bidrar på så sätt till att motverka övergödningen i havet.