Konstantin Spinos Årets byggchef 2010

I samband med Nordbygg-mässan i Älvsjö tilldelades i går Veidekkes Konstantin Spinos priset Årets byggchef. Initiativtagare till det nyinstiftade priset är tidningen Byggvärlden och branschföreningen Byggcheferna.

Valet av pristagare motiverades enligt följande:

”I hård konkurrens har juryn enats om att utse en sann intraprenör till Årets byggchef. Hos en snabbväxare på den svenska anläggningsmarknaden har han på fyra år byggt upp en enhet med 94 medarbetare och omsättning på 300 miljoner kronor. För detta krävs en kombination av skickligt ledarskap och teknisk spetskompetens. Årets byggchef har själv hela tiden kommit med nya lösningar, vilket gett nöjda medarbetare, chefer och kunder.

Sverige står inför enorma infrastrukturprojekt det närmaste decenniet. Därför kommer nytänkandet, ledaregenskaperna, framåtandan och den tekniska spetskompetens som Årets byggchef besitter att komma väl till pass. Han gillar inte ordet chef utan vill hellre stå i bakgrunden och få laget att prestera maximalt. Nu är det dags att en lysande stjärna får ta klivet från underjorden till rampljuset.

Priset Årets Byggchef 2010 går till Konstantin Spinos, arbetschef Underjord på Veidekke Entreprenad, region anläggning Öst.”

- Som representant för en entreprenör inom bygg- och anläggningsbranschen är jag mycket glad att detta pris instiftats för att uppmärksamma denna kategori medarbetare. Deras kompetens och engagemang är avgörande för företagets framgång och lönsamhet, kommenterar Erik Alteryd, VD Veidekke Entreprenad AB, prisutdelningen.

- Att en medarbetare inom Veidekke, Konstantin Spinos, dessutom var den förste mottagaren av detta ärofyllda pris är naturligtvis jätteroligt och inspirerande! Konstantin är en ledare som alltid sätter laget främst och framhåller att ensam är man ingen, tillsammans är man allt. Konstantins arbetsgrupp tillhör en av de mest framgångrika arbetsenheterna inom Veidekke, avslutar Erik.

För mer information kontakta:

Konstantin Spinos, Arbetschef Underjord, Veidekke Entreprenad AB, Region Anläggning Öst, tfn +46 733 55 99 24
Per Brinck, Regionchef, Veidekke Entreprenad AB, Region Anläggning Öst,
tfn +46 70 600 05 81
Erik Alteryd, VD, Veidekke Entreprenad AB, tfn +46 8 635 61 50
Sylvianne Bergman, Informationschef, Veidekke Entreprenad AB, tfn +46 8 635 61 11

Fakta Konstantin Spinos:
Ålder: 43.
Bor: Ekerö utanför Stockholm.
Familj: Fru och tre söner.
Fritidsintressen: Skidåkning, brädsegling och fotboll.
Karriärväg: Väg och vatten, KTH. Tolv år på Skanska och sedan 2006 arbetschef på Veidekke.
"Om jag inte var byggchef": "Något helt annat, som konstnär eller musiker".
Ledarskapsmotto: Att göra mig själv överflödig.

• konstantin spinos
  • anläggningsarbete
  • norra länken
  • veidekke anläggning öst
  • veidekke
  • årets byggchef

Veidekke Entreprenad AB och Veidekke Bostad AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2009 en omsättning på ca 15,6 mdr NOK (ca 18,9 mdr SEK).

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 000 anställda och en omsättning på ca 3,1 mdr SEK (2009). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige.

_____________________________________________________________________________________________________________

Veidekke Entreprenad AB, Box 1503, Allén 7, SE-172 29 Sundbyberg, tfn +46 8 635 61 00
E-post: info@veidekke.se - Internet: www.veidekke.se
Finansiell information om Veidekke finns på www.veidekke.no