Två nya svenska styrelseledamöter föreslås till Veidekke-koncernens styrelse

Tre nya styrelseledamöter skall väljas på Veidekkes bolagsstämma onsdagen den 5 maj.  Valberedningen föreslår att norska Gro Bakstad får sällskap av de två svenskarna Annika Billström och Hans von Uthmann som nya ledamöter i Veidekke-koncernens styrelse.

- Den svenska marknaden kommer att blir mycket viktig för Veidekke under de kommande åren. Därför behöver vi erfarenhet och kunskap om Sverige och svenskt näringsliv i vår styrelse. Vi har haft förmånen att få tag i tre nya duktiga styrelseledamöter som tillsammans med de övriga ledamöterna kommer att tillgodose Veidekkes behov av allsidighet, kompetens och kontinuitet i styrelsen, säger Veidekkes koncernchef Terje R Venold.

Valberedningens förslag till ny styrelse i Veidekke:

• Martin Mæland (norsk, f. 1949) - Omval 1 år
  • Peder Chr. Løvenskiold (norsk, f. 1960) - Omval 1 år
  • Jette Wigand Knudsen (dansk, f. 1951) - Omval 1 år
  • Gro Bakstad (norsk, f. 1966) - Nyval 1 år
  • Annika Billström (svensk, f. 1956) - Nyval 1 år
  • Hans von Uthmann (svensk, f. 1958) - Nyval 1 år

Nedan återfinns en kort beskrivning av de nya ledamöterna. Övriga ledamöters erfarenhet och bakgrund återfinns på Veidekkes hemsida:  http://www.veidekke.no/om_konsernet/styret/

För mer information kontakta:

Koncernchef Terje R. Venold, tlf +47 21 05 77 01 / +47 905 82 323, terje.venold@veidekke.no
Kommunikationsdirektör Kai Krüger Henriksen, tlf +47 21 05 77 04 / +47 90 51 93 60, kai.henriksen@veidekke.no

Gro Bakstad är 43 år, norsk medborgare och utbildad civilekonom från Norges Handelshögskola. Bakstad har lång erfarenhet av ledande positioner inom ekonomi och finans hos Ocean Rig, ProCorp och Posten Norge. Hon ingår i koncernledningen för Posten Norge, med stabansvar för Ekonomi, Finans, IT, Strategi, Inköp, Juridik, M & A och Eiendom (Bostad). Hon blev 2007 utnämnd till ”Årets Ekonomiledare” i Norge. Bakstad är styrelseledamot i Farstad Shipping AS.

Annika Billström är 53 år, svensk medborgare och har en mycket lång erfarenhet av politisk och offentlig verksamhet i Sverige. Billström har bland annat varit Finansborgarråd (ordf.), Oppositionsborgarråd och Gatu- och fastighetsborgarråd i Stockholm. Hon har varit styrelseledamot i Socialdemokratiska Partistyrelsen, samt innehaft en rad tunga offentliga uppdrag. Hon har under en lång period ingått i SABO:s styrelse (Sveriges allmännyttiga bostadsföretag) varav 7 år som styrelseordförande. I dag är Billström VD och ägare av rekryteringsföretaget Inchefia AB.

Hans von Uthmann är 51 år, svensk medborgare och utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Han har innehaft många centrala chefspositioner i svenskt näringsliv, som vice VD hos Vattenfall AB, koncernchef hos Duni AB och AB Svenska Shell. Under perioden 1992 till 1994 jobbade han hos Shell i Norge. Von Uthmann har en rad centrala styrelseuppdrag, bland annat i Svensk Näringsliv, Fortum OY, Svensk Energi. Han är också ledamot i Svenska Basketbollförbundet. Von Uthmann har i dag även uppdrag hos Private Equity EQT, som Industrial Advisor.

• Företagsinformation

• veidekke asa
  • veidekkes koncernstyrelse
  • hans von uthmann