Ökad trygghet i den senaste trenden med rån i hemmet - Nu kan du få dina matkassar från Vembla levererade till kylda skåp i fastighetens entré

Vembla, som erbjuder hemleverans av matvaror så snabbt som inom 10 minuter, inleder samarbete med Boxxy, som tillhandahåller en lösning för säkra leveranser. Detta ligger helt rätt i tiden givet den ökade trenden med rån i privatbostäder.

Både Vembla och Boxxy verkar inom last mile arenan och utgör ett naturligt komplement till varandra. Vembla hanterar köp- och leveransprocessen, och Boxxy tillhandahåller en lösning som helt eliminerar behovet av interaktion mellan kund och bud.

Som en del av denna lösning tillhandahåller Boxxy smarta leveransskåp där matvaruleveranser förvaras. Boxarna är placerade i trapphuset samt har ställbar temperatur från minus- till plusgrader och håller matvarorna kylda tills hyresgästen har möjlighet att hämta upp dem. Så fort boxen är tom är den tillgänglig för en ny leverans. För närvarande finns tjänsten till boende i fastigheter i innerstaden.

Gemensamt för Boxxy och Vembla är att de för kunderna skapar flexibilitet och förenkling i vardagen och samtidigt möjliggör de båda en mer hållbar lösning för last mile leveranser till följd av bättre resursutnyttjande och logistikvinster.

Boende i fastigheter som har Boxxys leveransskåp installerade erbjuds nu möjlighet att handla via Vembla och få direktleverans till skåpen.

Sebastian Oderstedt, Grundare, Boxxy:

• Givet den senaste tidens utveckling finns en stor efterfrågan från boende att slippa behöva möta upp bud vid lägenhetsdörren och istället få leveransen tryggt levererad till vår box. Vi tycker det är otroligt positivt att Vembla ansluter till vår tjänst då de är en innovativ spelare samtidigt som de är efterfrågade av de boende.”

Sebastian Malmberg, medgrundare , Vembla:

• Boxxys kylda skåp kan skapa en trygghet hos kunden då vissa inte vill släppa in vem som helst liksom vissa kunder kan bli stressade av att veta att matkassarna står utanför dörren om man inte hinner hem i tid. Det ska bli jättekul att inleda ett samarbete med Boxxy.

Vembla är en app som erbjuder hemleverans av mat- och apoteksvaror så snabbt som inom 10 minuter. Tjänsten lanserades i mars 2020 och skapades för att underlätta i folks vardag.
Via Vemblas app kan kunden beställa endera från Vembla Express med leverans på 10 minuter från ett begränsat utbud eller från Vembla Supermarket via utvalda partner-butiker med fullt sortiment med schemalagda leveranser. Tjänsten har på kort tid blivit mycket populär i Stockholms innerstad både bland vuxna, barnfamiljer samt äldre som velat undvika folksamlingar. Vembla levererar i dagsläget till Sthlms innerstad, delar av Lidingö och expanderar kontinuerligt till andra områden i landet.

• fmcg
  • the last mile
  • livsmedel
  • startup
  • dagligvaror

• Stockholm

Vembla erbjuder konsumenter en unik digital plattform med ett brett utbud av mat-, livsmedels- och apoteksvaror från den lokala detaljhandeln. Den hyperlokala modell som används möjliggör att kunden får leveransen inom 60 minuter genom en miljövänlig transport. Den digitala plattform har varit igång sedan februari 2020 och är för närvarande tillgänglig inom tullarna.