Vembla satsar på egna Darkstores med leveranser från 10-minuter

Vembla satsar på darkstores med leveranser från 10-minuter

Vembla, bolaget som erbjuder hemleverans av mat- och apoteksvaror från lokala butiker inom några timmar, ska från hösten kunna leverera så snabbt som inom 10 minuter. Detta blir möjligt genom lanseringen av darkstores, dvs mindre varulager med ett skräddarsytt sortiment utplacerade nära kunder.
För att accelerera utbyggnaden av darkstores har Vembla avslutat en finansieringsrunda.

Vembla, som utnämnts till ett av de tio hetaste startup bolagen av EU-Startups och Nordic Council of Ministers, har i dagarna stängt en runda om totalt ca 13 miljoner kronor. Detta kapitaltillskott ska användas till att bygga upp så kallade ‘darkstores’, dvs lokala distributionscenter som är avsedda för online-shopping. En darkstore ger möjlighet att kunna serva kunderna så snabbt som på 10-20 minuter och kommer bland annat också innebära möjligheten till att skapa partnersamarbete med exponering för enskilda varumärken.

Kommentar från Sunil Dutt, VD på Vembla.

• "Vi är mycket glada att ha lyckats få näringslivsprofilerna och änglarna Rajeev Sethi och Pushpendra Singh med säte i Indien att delta i rundan säger Sunil Dutt, VD på Vembla. Vår brygg-runda blev övertecknad väldigt snabbt och det är glädjande att se profiler med så starka och relevanta kompetenser intresserade av Vemblas potential. Jag är säker på att vi med deras hjälp kommer att få ännu snabbare skjuts in på den globala scenen inom kort, säger Sunil Dutt.

I slutet av 2020 hade andelen onlineförsäljning i Sverige ökat till 5% mot 2% 2019. 2022 beräknas onlineförsäljningen närma sig 7 % av marknaden. (Källor: Branschrapporter, DI, Nordea)

Vembla kopplar samman lokala butiker med kunder för att underlätta folks vardag och de lokala butikerna. Tjänsten lanserades i mars 2020. Via Vemblas app kan kunder både kommunicera direkt med butiken och shoppers för att att beställa och få hemleveranser av matvaror och apoteksprodukter inom ett par timmar. Tjänsten har på kort tid blivit mycket populär i Stockholms innerstad där kunden främst består av stressade barnfamiljer samt äldre som vill undvika trängsel och folksamlingar, nu främst i pandemin.

• livsmedel
  • matbutiker
  • the last mile
  • tillväxt
  • dagligvaror
  • hemleverans
  • vembla
  • startup
  • hyperlokalt

Vembla erbjuder konsumenter en unik digital plattform med ett brett utbud av mat-, livsmedels- och apoteksvaror från den lokala detaljhandeln. Den hyperlokala modell som används möjliggör att kunden får leveransen inom 60 minuter genom en miljövänlig transport. Den digitala plattform har varit igång sedan februari 2020 och är för närvarande tillgänglig inom tullarna.