Vembla växer, tar in mer kapital och gör nya framsteg

Vembla, bolaget som hjälper till med hemleverans av mat- och apoteksvaror på 60 minuter från lokala butiker, växer för varje vecka. Vembla och branschen generellt står inför en stor tillväxtpotential och får nu en rejäl skjuts av Corona-läget.

Vembla, som bland annat utnämnts till ett av de tio hetaste startup bolagen av EU-Startups och Nordic Council of Ministers, har i dagarna stängt en runda på ca 6 miljoner sek och tar nu in mer kapital för att kunna serva den ökade kundtillströmningen och det ökade behovet av Vemblas tjänst. Sedan september har tillväxten ökat kraftigt för bolaget.

Marknaden för mathandel online har en enorm tillväxtpotential i Sverige. Totalmarknaden för livsmedel omsätter ca 300 miljarder kronor och 2019 stod online för ca 2% av den totala försäljningen. Efter 2020 beräknas denna siffra vara ca 5%, främst drivet av Covid-pandemin som accelererat beteendeförändringar hos nya kunder som förväntas fortsätta handla online även efter pandemin. 2022 beräknas onlineförsäljningen närma sig 7 % av marknaden. (Källor: Branschrapporter, DI, Nordea)

Vembla är väl positionerad med sin tjänst och kommer att gynnas starkt av den enorma tillväxten i branschen under de kommande åren. På grund av den snabba tillväxten har behovet av ett advisory board tillkommit där Vembla fått förmånen att dra till sig flera namnkunniga personer som ser tillväxtpotentialen hos Vembla, och generellt i “the last mile” området. Med olika bakgrunder och kompetenser irrelevanta områden ska advisory-board finnas som rådgivare under den pågående omställningen mot online handel av mat- och apoteksvaror, en bransch som tar allt större marknadsandelar av totalmarknaden för livsmedel.

Advisory-boards medlemmar med dess olika kompetenser kommer kunna bidra i olika forum och frågeställningar, därav de stora antalet personer. Advisory-board består av följande:

-Michael Wolf, tidigare VD för Swedbank.

-Manfred Aronsson, tidigare VD för C More och Discovery.

-Magnus Hedenström, Partner i Curamando

-Patrik Ferlenius, tidigare innovationschef på Hemfrid

-Leslie Maunsbach, entreprenör

-Gunnar Selving, tidigare på Inter IKEA

-Rickard Fischerström, VD på Ampla Kapital

-Tuomas Kukkonen, Kaslink, Fazer Group

-Andrew Smith, entreprenör

-Marie Hagströmer Frisell, tidigare bl.a på SvD och, Kanal 5.

-"Vi är mycket glada att ha lyckats få en sådan stark samling av kompetenta personer med en bra mix av erfarenheter till vår advisory board. Med den samlade kunskap som våra rådgivare besitter inom konsumentnära tjänster, hur man skalar upp bolag och effektiv bolagsstyrning får vi rätt förutsättningar att ta Vembla till nästa nivå, säger Sunil Dutt, VD på Vembla."

Kontakt Vembla:
Marie Hagströmer-Frisell